O budnosti (čuvanju) uma i Isusovoj molitvi - sveti Isihije, prezbiter jeruzalemski
PRVIH
STOTINU POUKA
1.
Budnost (čuvanje, pažnja ili trijeznost) uma je duhovna
umjetnost. Ukoliko je dugo i s postojanom marljivošću vrši,
čovjek će se, uz pomoć Božju, potpuno osloboditi od strasnih
misli, riječi i zlih djela. Onome tko je tako prođe ona daruje
vjernu spoznaju nepojmljivog Boga, koliko je to nama moguće, kao i
tajno razrješenje skrivenih Božjih tajni. Budnošću uma se
izvršava svaka zapovijed Starog i Novog Zavjeta i ona daje svo blago
budućeg života. Budnost uma je čistoća srca koja je zbog svoje
veličine i svoje ljepote visokih vrijednosti ili točnije govoreći, zbog naše nepažnje i nemarnosti, sad vrlo rijetka kod redovnika.
Ali, upravo nju, Gospodin veliča i naziva blaženstvom: Blaženi
čisti srcem, jer će Boga vidjeti (Mt 5,8). Obzirom da je
takva, budnost uma se zadobiva po vrlo visokoj cijeni. Ukoliko
postojano boravi u čovjeku, ona za njega postaje vođa puta u pravi i Bogu ugodni život. Ona je i ljestvica za sagledavanje. Ona nas uči
kako da upravljamo pokretima trodijelne duše tj. s tri snage duše: misaonom ili razumnom, voljnom ili razdražujućom i željnom ili osjećajnom (požudnom), i kako da brižno čuvamo osjećaje. Budnost uma u svome sudioniku svakodnevno umnožava četiri osnovne kreposti:
mudrost, hrabrost, uzdržljivost (neporočnost ili čednost) i
pravednost.
2. Pokazujući koliko je ova krepost neporočna,
čista, sveobuhvatna i djelotvorna, i učeći nas kako treba da je
započnemo i obavljamo, veliki zakonodavac Mojsije, ili prije Duh
Sveti govori: Pazi na sebe da u
srcu tvome ne bude tajna riječ bezakonja (Pnz
15,9). Tajnom riječi on naziva misaonu izobrazbu neke grešne i Bogu neugodne stvari. To sveti Oci nazivaju prilogom koji u srce ubacuje
đavao. Po njegovom pojavljivanju u umu slijede naše misli i s njim
strasno razgovaraju.
3. Budnost uma je put svakoj kreposti i zapovijedi Božjoj. Ona se još naziva tišinom i mirom srca i
isto je što i čuvanje srca koje se drži slobodno od maštanja.
4.
Čovjek koji se rodi slijep ne vidi sunčevu svjetlost, dok onaj koji
ne živi u budnosti uma ne vidi svjetlost obilne milosti koja
silazi s visine. On se neće osloboditi od grešnih i Bogu mrskih
djela, riječi i misli. Po svome odlasku, odnosno smrti, on neće slobodno
proći pored knezova pakla u zraku, odnosno kroz zračne postaje ili mitarstva.
5. Pažnja ili budnost je stalna tišina i mir srca u odnosu na sve vrste misli. Srce u miru i tišini (bezbrižnosti) uvijek,
neprekidno odnosno stalno diše jedinim Kristom Isusom, Sinom Božjim i
Bogom, Njega priziva, s Njim se hrabro bori protiv neprijatelja, i
Njemu, koji ima vlast da otpušta grijehe ispovijeda svoje grijehe.
Takva duša prizivanjem često obuhvaća Krista, jedinog znalca tajni srca. Ona se na svaki način brine da od ljudi sakrije svoju slast i svoj unutrašnji podvig da lukavi neprijatelj nekako ne nađe načina da u nju unese zlo i uništi njeno dobro djelovanje.
6.
Budnost uma je neustrašivo smještanje i stajanje misli uma na
vratima srca. Tu ona lako primijeti da joj se prikradaju strane
misli, odnosno kradljivci i čuje što govore i što čine te ubojice. Također, ona razaznaje kakve izobrazbe ili prikazivanja izazivaju demoni,
pokušavajući da je uvuku u maštanje i da je prevare. Ukoliko se
budemo trudili na ovom djelu, steći ćemo potrebno iskustvo u
misaonoj borbi.
7. Učestalost obazrive pažnje u umu čovjeka
koji se brine da zagradi izvor loših misli i djela obično rađa
dvostruki strah: s jedne strane od ostavljenosti Bogom, a s druge od
učenog dopuštenja izvanjskih iskušenja. Naime, Bog ponekad
ostavlja čovjeka i šalje neočekivana iskušenja radi ispravljanja
života, posebno onima koji su okusili slast spokoja od tog dobra odnosno pažnje i budnosti uma, i postali nemarni. Od te učestalosti u
nama se rađa navika, a od nje određena prirodna neprekidnost
budnosti uma. Opet, od nje se malo po malo, rađa spoznaja borbe,
koju slijedi stalna Isusova molitva, i slatka tišina i mir uma bez
maštanja, te neko divno stanje koje proizlazi od sjedinjenja s
Isusom.
8. Um koji stoji i priziva Krista protiv neprijatelja i
koji se Kristu priklanja radi pomoći sliči na životinju koja je okružena
mnoštvom pasa kojima se hrabro suprotstavlja iz svog skrovišta.
Izdaleka misaono providjevši zamke misaonih neprijatelja, on se
stalno moli mirotvorcu Isusu i ostaje neranjiv.
9. Ukoliko umiješ,
i ukoliko ti je dano da izjutra
staneš pred Gospodina, i ne samo da te On gleda,
nego da i ti gledaš (Ps 5,4), razumjet ćeš o čemu govorim. A,
ako ne razumiješ drži se budnosti uma, pa ćeš razumjeti.
10.
Sustav mora je mnoštvo voda. Sustav i uporište budnosti uma,
hrabrosti, mira i tišine (bezbrižnosti) duše, kao i bezdan divnih i neizrecivih sagledavanja i razumne poniznosti, ispravnosti i ljubavi je krajnja budnost uma i
stalna, puna truda (napora) molitva Isusu Kristu, praćena uzdasima ali bez
misli, malodušja i tjeskobe.
11. Gospodin je rekao: Neće
svaki koji mi govori: Gospodine, Gospodine, ući u Kraljevstvo
nebesko; već koji tvori volju Oca moga koji je na nebesima
(Mt 7,21). A, volja Njegovog Oca je: Koji
ljubite Gospodina, mrzite zlo (Ps 96,10). Dakle,
pri molitvi Isusu Kristu zamrzimo zle misli i volja Božja će biti
izvršena.
12. Utjelovivši se, naš Gospodin
i Bog je predložio izgled svake kreposti radi primjera
ljudskom rodu i opozivanja drevnog pada, ispisujući sav kreposni
život svoj u tijelu. Pokazujući jedan od puno dobrih primjera, On
je po krštenju otišao u pustinju i stupio u misaonu borbu s đavlom
koji mu je pristupio kao običnom čovjeku. Načinom na koji ga je
pobijedio, odnosno poniznošću, postom, molitvom i budnim umom kojeg se
držao, iako, kao Bog i Bog bogova, za njim nije imao potrebu, On je
i nas, nekorisne sluge, naučio kako da se ispravno borimo protiv
duhova zla.
13. Neću biti lijen da ti neukrašenom i nekićenom
riječju izložim, po meni, sve načine budnosti uma koji, malo po
malo, mogu očistiti um od strasnih misli. Jer, ja ne smatram
razumnim da se u ovoj pouci, kao inače u povijestima o izvanjskim
ratovima, korisni sadržaj sakrije kićenim riječima, osobito pošto
se piše za obične ljude. Reći ću ti apostolovim riječima: A
ti, dijete Timoteju, pazi na
čitanje (1 Tim 4,13).
14. I tako, jedan način
budnosti uma je budno paziti na maštanje ili prilog. Jer, bez
maštanja Sotona ne može da priprema misli, niti da ih predstavlja
umu da ga obmani.
15. Drugi način je imati srce uvijek u dubokoj
tišini i miru (bezbrižno) u odnosu na svaku
misao i u molitvi.
16. I, opet, drugi način je stalno u poniznosti
prizivati u pomoć Gospodina Isusa Krista.
17. I, opet, drugi način je u
duši imati stalno sjećanje na smrtni čas.
18. Ljubljeni, sve
ove djelatnosti slično vratarima brane ulaz lošim mislima. O tome
da uvijek treba gledati na nebo, zanimajući um sagledavanjem
nebeskih stvari, ni u što ne računajući zemlju i sve zemaljsko, što
je također, jedan od snažnih načina budnosti uma, ja ću uz
pomoć Boga koji daje riječ, detaljnije pogovoriti na drugom
mjestu.
19. Ukoliko presiječemo uzroke strasti odnosno povode koji ih
bude, i uhvatimo se duhovnih djela samo na kratko vrijeme, ali nam
bavljenje njima ne postane jedino zanimanje za cijeli život, opet
ćemo se lako vratiti tjelesnim strastima. I, od toga dobrog podviga nećemo imati nikakve koristi, osim što će nam se um samo još više
potamniti i što ćemo još dublje potonuti u materijalno, odnosno tjelesno.
20. Onaj koji čini podvig u svojoj unutrašnjosti, svakog
trena treba da posjeduje četiri djelovanja: poniznost, krajnju
pažnju, protivljenje mislima i molitvu. Poniznost treba da ima,
budući da se bori protiv oholih demona, a njemu je uvijek pri srcu
potrebna pomoć Kristova, koji mrzi ohole (Izr 3,34); pažnju, jer
srce treba da mu je slobodno od svake misli, pa čak i one koja
izgleda dobra; protivljenje mislima, jer sa srdžbom treba da se
suprotstavi lukavome demonu čim oštrim umom prepozna da mu
prilazi, kao što je rečeno: I
odgovorit ću onima koji me vrijeđaju. Zar se moja duša neće
povinovati Gospodinu (Ps 119,42; 62,1); molitvu,
jer poslije protivljenja treba iz dubine srca neizrecivim uzdasima da
zavapi Kristu. Tada će sam nositelj podviga vidjeti kako se obožavanim
imenom Isusovim razbija neprijatelj i njegova maštanja, slično
prahu ili dimu pred vjetrom.
21. Onaj koji nije stekao molitvu
čistu od misli, nema oružje za bitku. To oružje je molitva koja
stalno djeluje u najskrivenijem mjestu duše. Prizivanjem Gospodina
Isusa Krista ona nevidljivo bičuje i spaljuje neprijatelja koji
skriveno napada.
22. Ti treba da oštrim, opreznim i napregnutim pogledom
uma gledaš unutra da saznaš tko ulazi. Čim raspoznaš o kome
se radi, protivljenjem satri glavu zmiji, i istovremeno s
uzdisanjem zavapi Kristu. Tako ćeš iskusiti nevidljivu Božju
zaštitu. Također, tada ćeš jasno uvidjeti ispravnost srca, odnosno djeluje li ispravno, ili u čemu se sastoji ispravno djelovanje
srca.
23. Onaj koji stoji pred ogledalom i gleda u njega, stojeći
s drugima, vidi kako izgleda njegovo lice kao i lica onih koji stoje
pokraj njega. Tako i onaj koji sa svom pažnjom promatra svoje srce u
njemu vidi svoje vlastito stanje, kao i tamna lica misaonih crnaca odnosno demona.
24. Um sam od sebe ne može pobijediti demonska
maštanja. Neka se i ne usuđuje na tako nešto bilo kad! Jer, kao
lukavi, naši neprijatelji se pretvaraju da su pobijeđeni,
pokušavajući da borca obore s druge strane putem sujete. Međutim,
pri prizivanju Isusovog imena oni neće izdržati ni minutu u
spremanju zamki protiv tebe.
25. Pazi da ne maštaš puno o sebi
niti da izmišljaš svoje načine borbe kao nekad drevni Izrael,
inače ćeš biti predan u ruke misaonim neprijateljima. Jer, Izrael je, obzirom da ga je Bog bio izbavio od Egipćana, izmislio sebi svog
pomoćnika odnosno izlivenog idola.
26. Pod izlivenim idolom treba
razumjeti naš slabi razum. Sve dok protiv zlih duhova priziva Isusa
Krista, on ih lako tjera, a čim nerazumno počne da se uzda u sebe,
pada i razbija se. Evo što ispovijeda onaj koji se uzda u Gospodina:
Gospodin je krepost moja i
zaštitnik moj: u Njega se uzda srce moje, i on mi pomože. I tko će,
osim Gospodina, ustati
za mene nasuprot zlima? Ili tko će stati za mene nasuprot onima koji
čine bezakonja, odnosno na bezbrojne misli? Onaj koji se uzda u sebe, a ne u Boga, past će strašnim padom.
27. Ljubljeni, neka ti ukoliko hoćeš dolično da vodiš borbu, kao primjer
načina i oblika tišine i mira (bezbrižnosti) srca posluži
mala životinja pauk. On hvata i ubija male muhe. I ti kao i on koji
sjedi u svojoj mreži, nepovjerljivo bdij u svojoj duši i
ne prestaj da ubijaš babilonsku djecu, budući da će te za takvo
odstranjenje misli Duh Sveti preko Davida nazvati blaženim.
28.
Kao što se Crveno more ne može vidjeti među zvijezdama na nebeskom
svodu, i kao što čovjek koji ide po zemlji ne može da ne diše
ovim zrakom, tako ni mi ne možemo očistiti svoje srce od strasnih
misli i iz njega istjerati misaone neprijatelje bez čestog
prizivanja imena Isusa Krista.
29. Ukoliko s poniznim umovanjem,
sjećanjem na smrt, ukorom samog sebe, protivljenjem mislima i
prizivanjem Isusa Krista uvijek budeš boravio u svome srcu,
svakodnevno budnim umom prolazeći misaoni i uski, ali i radosni i
slatki put, dospjet ćeš do svetih sagledavanja i Krist će te
prosvijetliti spoznajom dubokih tajni, budući da su u Njemu skrivena
sva blaga premudrosti i znanja (Kol 2,3), i da u
Njemu živi sva punoća Božja tjelesno (Kol
2,9). Jer, u Kristu Isusu ćeš osjetiti da je u tvoju dušu sišao
Duh Sveti. Prosvijetlivši se Njime, um čovjeka otkrivenim
licem odražava slavu
Gospodinovu (2 Kor 2,18). Jer, apostol Pavao govori
da nitko ne može reći: Isus je
Gospodin, osim Duhom Svetim (1 Kor 12,3) koji onoga koji
ga moli tajno utvrđuje u istini o Njemu.
30. Oni koji vole pouku
treba da znaju da zli demoni često utišavaju duhovnu borbu i
skrivaju je od nas, znajući koliko je ona ponekad korisna za nas,
koliko nas uvodi u mudrost i koliko uznosi Bogu. Pri tome, oni imaju namjeru
da, pošto zaboravimo na opasnost s njihove strane i postanemo
bezbrižni, iznenada zarobe naš um kroz maštanja, te da nas opet
načine nemarnim i nepažljivim u srcu. Jer, oni imaju samo jedan
cilj i njih zaokuplja samo jedan podvig da našem srcu nikako ne daju
da bude pažljivo, budući da znaju kakvo bogatstvo duša tom
budnošću stječe. Stoga, mi za vrijeme zatišja treba posebno da
se sjećamo Gospodina našeg Isusa Krista i da se uranjamo u duhovna
sagledavanja. Tada će borba opet navaliti na um. Jedino, mi sve
treba da činimo po savjetu samog Gospodina i s velikom
poniznošću.
31. Živeći u samostanu treba da se rado i s
velikom spremnošću odričemo svake svoje volje pred nadstojnikom i
da, uz Božju pomoć, budemo neka vrsta dragovoljaca bez svoje volje.
Pri tome, na svaki način treba da se potrudimo da se ne smućujemo
razdražljivošću i da ne dopustimo nerazumne i neprirodne izljeve
srdžbe. U suprotnom ćemo u vrijeme borbe biti bez smjelosti odnosno lišeni hrabrosti. Jer, naša volja se, ukoliko je sami dragovoljno
ne odsijecamo, obično rasrdi protiv onih koji pokušavaju da je
odsijeku prisilno odnosno bez naše suglasnosti. Srdžba koja se tad podiže, zlobno lajući, uništava spoznaju borbe odnosno umijeća
njenog vođenja koje se s velikim trudom steklo. Srdžba je obično
rušilac. Ako se podigne protiv demonskih misli, srdžba ih razbija i
iskorjenjuje, a ako uskipi protiv ljudi, iskorjenjuje naše dobre
misli o njima. Na taj način, srdžba je rušilac svih vrsta misli,
bilo loših, bilo ispravnih. Ona nam je dana od Boga kao štit i kao
luk. I ona ostaje to sve dok se ne ukloni od svoje bitnosti ili
svrhe. A, ukoliko počne da djeluje nesuglasno sa svojom svrhom,
ona postaje razorna. Imao sam priliku vidjeti da pas, koji se
nekad smjelo borio s vucima, napada i trga ovce.
32. Od drskosti odnosno od nepažljive pretjerane smjelosti u općenju s drugima treba
bježati kao od zmijskog otrova, i od pojedinačnih razgovora kao od
zmija i poroda otrovnica. Jer, oni vrlo brzo mogu dovesti do potpunog
zaborava na unutrašnju borbu i dušu svesti dolje s radosne visine
koja se stječe čistoćom srca. Prokletstva dostojan zli zaborav se, kao
voda vatri, protivi pažnji. On mu se svakog trena pokazuje kao snažan protivnik. Od zlog zaborava padamo u nemarnost, od nemara u zanemarivanje
poredaka duhovnog života, u malodušje i u neumjesnu pohotu. Tako se
opet vraćamo na ono staro, kao pas na svoju bljuvotinu (2 Pt 2,22).
Klonimo se te vrste smjelosti kao smrtonosnog otrova, a zao poriv
zaborava liječimo strogim čuvanjem uma i stalnim prizivanjem
Gospodina našeg Isusa Krista. Jer, bez Njega ne možemo činiti
ništa (Iv 15,5).
33. Nije uobičajeno, niti je moguće
družiti se s zmijom i nositi je u grudima svojim. Isto tako je
nemoguće maziti svoje tijelo, voljeti ga i ugađati mu preko mjere
ili preko potrebnog, i ujedno se brinuti o nebeskoj kreposti. Jer, zmija se po prirodi svojoj neće moći uzdržati da ne
ugrize onoga tko ju je prigrlio, i tijelo se neće uzdržati da
pokretima pohotne slasti ne oskrnavi onoga koji mu ugađa. Kad pogriješi u nečemu, tijelo treba strogo kazniti kao odbjeglog roba, da zna da nad njim postoji gospodar odnosno um, spreman da ga
kazni, da zna da ne traži opijanje pohotom kao vinom u
gostionici, i da, kao noćna sluškinja tj. tijelo, zna svoju
ne truležnu gospodaricu odnosno dušu. Do same smrti ne vjeruj svome
tijelu. Apostol Pavao govori: Tjelesna želja je neprijateljstvo
Bogu, jer se ne pokorava zakonu Božjem (Rim 8,7). Jer
tijelo želi protiv duha (Gal 5,17). A,
koji su po tijelu ne mogu ugoditi Bogu. A, vi niste po tijelu nego po
Duhu (Rim 8,8-9).
34. Djelo razboritosti
je da voljnu ili razdražujuću snagu duše uvijek podižemo na sukob u unutrašnjoj borbi i na ukor samog sebe; djelo mudrosti je da našu razumnu ili misaonu snagu duše podstičemo na napregnutu (oštru) i neprekidnu budnost uma; djelo hrabrosti
je da željnu (osjećajnu ili požudnu) snagu duše upravljamo
kreposti i Bogu; a djelo pravednosti je da upravljamo s pet
čula i da ih uzdržavamo da ne oskvrnu našeg unutrašnjeg
čovjeka, odnosno srce, ni izvanjskog, odnosno tijelo.
35. Ljepota je
Njegova na Izraelu, odnosno na umu koji, koliko je
moguće, gleda ljepotu samog Boga, i
snaga je Njegova na oblacima (Iz 67,35), odnosno na
svjetlosnim dušama koje izjutra upiru svoj pogled u Onoga koji sjedi
s desne strane Oca, i koji ih čini milim i osvjetljava kao što sunce
osvjetljava čiste oblake.
36. Jedan
grešnik kvari puno dobra, veli Sveto pismo (Sir 9,18). I, um koji griješi kvari
sve ono što je spomenuto malo prije odnosno nebesko piće i hranu.
37.
Mi nismo jači od Samsona, ni mudriji od Salomona, ni razumniji od
blaženog Davida, niti volimo Boga više od apostola Petra. Stoga ne
treba da se uzdamo u sebe. Jer, Sveto pismo kaže da će onaj koji se
uzda u sebe pasti strašnim padom.
38. Naučimo se od Krista
poniznosti uma, od Davida smjernosti, od Petra plaču za padove, ali
nemojmo očajavati kao Samson, Juda i premudri Salomon.
39. Đavao
kao lav ričući ide sa svojom vojskom i
traži koga da pojede (1 Pt 5,8). Stoga kod nas nikada ne treba da prestane pažnja srca, budnost uma, suprotstavljanje
mislima i molitva Kristu Isusu, Bogu našem. Jer, boljeg pomoćnika od
Isusa nećeš naći u cijelom svom životu. Jedino je On Gospodin i
kao Bog poznaje demonska lukavstva, spletke i obmane.
40. Dakle, neka se duša smjelo uzda u Krista i neka ga priziva. Neprijatelja
neka se uopće ne straši, budući da se ne bori sama, nego sa
strašnim Kraljem Isusom Kristom, tvorcem svega što postoji,
bestjelesnog i tjelesnog, vidljivog i nevidljivog.
41. Što kiša
duže pada, to više smekšava zemlju. Tako i često, bez misli
prizivano sveto ime Kristovo sve više smekšava zemlju srca našeg,
puneći ga radošću i veseljem.
42. Neiskusni bi trebali da znaju
da smo tjelesni i da puzimo po zemlji i tijelom i umovanjem, te da
svoje neprijatelje, koji su bestjelesni i nevidljivi, zlonamjerni i
mudri na zlo, brzi i laki, iskusni u borbi koju vode od Adama do
sada, ne možemo drukčije pobijediti osim kroz stalnu budnost uma i
prizivanje Isusa Krista, našeg Boga i tvorca. Za neiskusne će
Isusova molitva biti pobuda i rukovodstvo za iskustvo i spoznaju dobra. A, za iskusne najbolji nastavnik u dobru je djelovanje,
ispitivanje djelom i kušanje dobra.
43. Vidjevši nekog da
izvodi određene vještine, malo i nevino dijete pokazuje znatiželju, i po svojoj naivnosti, ide za izvoditeljem vještine. Tako se i duša naša,
koju je blagi Gospodin naš stvorio kao prostu i blagu, naslađuje
prilozima mašte od đavla i obmanjuje se njima. Ona im, zlobnim,
trči u susret kao što golubica trči onome koji postavlja zamke za
njene mlade, te svoje misli miješa s maštanjima. Ukoliko se radi o
licu lijepe žene ili o nečem drugom što zapovijedi Kristove
potpuno zabranjuju, ona se dovija kako da u djelo sprovede ono što
joj je ponudila ljepota koja joj je predočena. Došavši, potom, do
suglasnosti s mišlju, ona već posredstvom tijela privodi u djelo
bezakonje koje joj se predstavilo u misli, na svoju osudu.
44.
Takva je podmuklost lukavog i takvim strijelama on truje svaki
plijen. Stoga, prije nego što um zadobije veliko iskustvo u borbi,
nije bezopasno puštati da misli ulaze u naše srce, naročito u
početku, dok duša još suosjeća s demonskim prilozima, naslađuje
se njima i rado ide za njima. Njih treba odsijecati čim se primijete i
u trenutku kada se pojave i približe. Pošto se, dugo vrijeme
provodeći u divnom djelu, nauči podvigu, um će već sve
raspoznavati i steći naviku u borbi tako da će točno prepoznavati
misli, te će, kao što govori prorok, biti u stanju da lako lovi
male lisice (Pj 2,15). Tada će on već iskusno moći da
ih pusti da uđu unutra, te da se, uz pomoć Krista, s njima sukobi,
da ih razotkrije i izbaci napolje.
45. Kao što jednim istim
kanalom ne mogu da prolaze zajedno vatra i voda, tako ni grijeh ne
može da uđe u srce, dok prethodno ne pokuca na vrata srca maštanjem
lukavog priloga.
46. Najprije se javlja prilog, zatim dolazi do
spajanja u kome se naše misli miješaju s mislima lukavih demona,
onda dolazi do slaganja u kojem se obje vrste misli slažu na zlo i
rješavaju kako da ga izvedu, i na kraju dolazi do čulnog djela ili
grijeha. Međutim, ako je um budan, ako pazi na sebe, te ako
posredstvom protivljenja i prizivanja Gospodina Isusa progoni prilog
od samog njegovog pojavljivanja, ništa se od onog što obično
slijedi za njim neće dogoditi. Jer, kao bestjelesan, lukavi demon
može da obmanjuje duše samo preko maštanja i misli. O prilozima
prorok David govori: Izjutra
ubijam sve što je grešno na zemlji (Ps 100,8),
dok o slaganju veliki Mojsije govori: Nemoj
se miješati s njima (Izl 23,32).
47. Um s umom
nevidljivo vodi borbu tj. demonski um s našim umom. Stoga, svakog trenutka iz dubine duše treba prizivati Gospodina Isusa da otjera demonski um, i da nam, kao ljubitelj čovjeka, daruje pobjedu.
48. Neka ti kao obrazac tišine i mira (bezbrižnosti) srca posluži onaj
koji u rukama drži ogledalo i pažljivo gleda u njega. Kad budeš
počeo da ga oponašaš uvidjet ćeš da se misaono u tvome srcu prikazuje i dobro i zlo.
49. Uvijek pazi da uopće nemaš
nikakvu misao u srcu, ni neprikladnu, ni dobronamjernu, da lakše
razaznaješ tuđince, odnosno prvorođene egipatske sinove odnosno priloge.
50. Kako je blaga, ugodna, svijetla, dobra i vedra
krepost budnosti uma Kriste Bože, koju ti upravljaš i koju ljudski
um s velikom poniznošću odlučno prolazi! Jer, ona do mora i dubine
sagledavanja rasprostire svoje grane, i do rijeka slatkih božanskih
tajni svoje izdanke (Ps 79,12). Ona um osvježava kojeg od davnina spaljuje nečasnost slanosti lukavih demonskih pomisli i bijesnog
mudrovanja tijela, u kojem je smrt.
51. Budnost uma je slična Jakovljevoj ljestvici na čijem vrhu sjedi Bog i po kojoj idu anđeli.
Ona iz nas uklanja svako zlo, odsijeca puno-pričljivost, ogovaranje,
klevete i sav spisak čulnih strasti, ne želeći da se ni na kratko
vrijeme liši vlastite slasti.
52. Braćo moja, stoga je posve
marljivo prođimo. Čistom mišlju u Kristu Isusu se uzdižući u
viđenjima, držimo se i gledanja svojih sagrješenja i ranijeg
života da bi, skrušenošću i ponizujući se sjećanjem na
svoje grijehe, u svojoj misaonoj borbi imali stalnu pomoć Isusa
Krista, Boga našeg. Jer, čim se uslijed oholosti, sujete ili
samoljublja lišimo Isusove pomoći, mi se ujedno lišavamo i čistoće
srca putem koje Bog čovjeku omogućava spoznaju Boga, kao što je
obećano (Mt 5,8), budući da je prvo uzrok drugoga.
53. Um koji
se brine o svom skrivenom djelovanju i koji se stalno upražnjava u
čuvanju sebe od onog što ga susreće, pored drugih blaga stječe i
osobinu da njegovih pet tjelesnih čula više nisu pomoćnici grešnih
iskušenja koja dolaze izvana. Pazeći stalno na svoju krepost, tj.
na budnost uma i uvijek želeći da se sladi dobrim mislima, on
ne dopušta da ga potkradaju pet čula putem materijalnih i sujetnih
misli koje preko njih dolaze. A, znajući kakve obmane preko njih
dolaze, on ih snažnim naporom kroti iznutra.
54. Boravi u
pažnji uma i nećeš biti pretovaren iskušenjima. A, ako, odstupiš od nje, trpi ono što naiđe.
55. Kao što je za one
koji su izgubili apetit i koji osjećaju odvratnost prema hrani
koristan gorki pelin, tako je za ljude zle ćudi korisno da pate od zla.
56. Ako nećeš da patiš od zla, nemoj činiti zlo,
budući da prvo ne odstupno ide za drugim. Što tko sije, to će i požnjeti. Kad dragovoljno sijući zlo i protiv svoje volje žanjemo,
treba da se divimo Božjem pravosuđu i pravednosti.
57. Um zasljepljuju tri
strasti: srebroljublje, sujeta (slavoljublje) i slastoljublje.
58.
Te tri strasti su utjecale da otupe znanje i vjera, odnosno učitelji
naše prirode.
59. Kroz te tri strasti u ljudima su se ukorijenili bijes, srdžba, borbe i ubojstva i čitav niz drugih strasti.
60.
Onaj koji ne zna istinu, ne može istinski ni vjerovati, budući da
znanje po prirodi prethodi vjeri. Ono što je rečeno u Pismu, rečeno
je ne samo da mi znamo, nego i da tvorimo.
61. Započnimo s
djelovanjem. Postupno idući naprijed, mi ćemo naći da nada u Boga,
tvrda vjera, unutrašnja spoznaja, izbavljenje od iskušenja, milosni
darovi, ispovijedanje iz srca i obilne suze vjernima dolaze od
molitve. I, ne samo to, nego i trpljenje nailazećih nevolja, i
iskreno praštanje bližnjemu, i razumijevanje duhovnog zakona, i
nailazak Svetoga Duha, i primanje duhovnih skrivnica i svega što je
Bog obećao onima koji vjeruju i u ovome i u budućem životu. Jednom
riječju, duša ne može biti lice Božje bez milosti Božje i vjere
čovjeka koji s dubokom poniznošću i nerasijanom molitvom boravi u
srcu.
62. Mi smo iz iskustva primili veliko blago, odnosno da stalno
prizivamo Gospodina Isusa protiv misaonih neprijatelja da očistimo srce. I pogledaj kako je ono što ti govorim iz iskustva
suglasno sa svjedočanstvom Pisma koje govori: Pripremi se Izraele,
da prizivaš Gospodina Boga svoga (Amos 4,12). I,
apostol Pavao također veli: Molite
se bez prestanka (1 Sol 5,17). I Gospodin
nas upozorava: Bez mene ne možete činiti ništa. Tko ostaje u meni i ja u njemu, taj donosi mnogi plod. Tko u meni ne
ostane, izbacit će se napolje kao loza, i osušit će se
(Iv 15,5-6). Molitva je veliko blago koje u sebi sadrži sva
blaga, budući da čisti srce u kojemu vjerujući vide Boga.
63.
Riznica poniznosti uma je nešto vrlo visoko i Bogu ugodno, i ima
snagu da istrijebi svako zlo i sve što Bog ne voli. Stoga se
poniznost vrlo teško stječe. U mnogim ljudima ćeš naći
pojedinačna djela mnogih kreposti, dok je miomiris poniznosti teško
susresti. Da se stekne ta riznica, potreban je veliki trud i
nastojanje. Sveto pismo đavla naziva nečistim stoga što je od
samog početka odbacio blagu riznicu poniznosti uma i zavolio
oholost. Samo zbog toga se on uvijek u Pismu naziva nečistim duhom.
Jer, kakvu bi tjelesnu nečistoću moglo učiniti potpuno
nematerijalno, bestjelesno i bez udova biće da se nazove nečistim? Jasno je da je samo zbog oholosti nazvan nečistim, i da
je od čistog i svijetlog anđela postao nečist. Nečist
je pred Bogom svatko tko se nadima (Izr 16,5). Po
Svetom Pismu prvi grijeh je oholost (Sir 10,15). Faraon je kao
ohol govorio: Ne znam tvoga Boga
i neću pustiti Izraela (Izl 5,2).
64. Mnoga
djelovanja uma mogu nam pomoći da steknemo blagi dar poniznosti uma,
samo ako nismo nemarni za svoje spasenje: sjećanje na grijehe
riječju, djelom i mišlju, te misaono razmatranje. I neprekidno
razmišljanje o krepostima drugih raspolaže istinskoj poniznosti.
Vidjevši na taj način svoju bijedu i koliko daleko stoji od drugih,
čovjek prirodno počinje da sebe smatra zemljom i pepelom, čak ne
čovjekom nego nekim psom, budući da u svemu zaostaje za svim
razumnim tvarima i budući da je oskudniji i ubogiji od svih.
65.
Usta Kristova, stup Crkve, veliki otac naš Bazilije Veliki govori: ''Velika
pomoć u izbjegavanju grijeha i udaljavanju od svakodnevnog padanja u
isti grijeh predstavlja večernje podvrgavanje samoga sebe sudu savjesti
kojim se utvrđuje u čemu se sagriješilo, i u čemu se pravilno
postupilo. Tako je postupao Job u odnosu na sebe i na svoju djecu.'' To svakodnevno razgledavanje obasjava ono što se u nama događa
svakog trena.
66. Netko drugi od onih koji su mudri u Božjim
stvarima je govorio: ''Začetak ploda je cvijet, a početak djelatnog
života je uzdržavanje.'' Dakle, držimo se uzdržavanja i to s mjerom,
kako uče Oci. Cijeli dan prođimo u čuvanju uma. Čineći tako i prisiljavajući sebe mi ćemo, uz Božju pomoć, u
sebi ugasiti i smanjiti zlo. Jer, prisiljavanjem sebe stječe se
kreposni život za koji se dobiva Kraljevstvo nebesko.
67.
Bestrašće i poniznost vode spoznaji. Bez njih nitko neće vidjeti
Gospodina.
68. Onaj koji stalno boravi u svojoj unutrašnjosti
održava neporočnost, i pri tome sagledava, svjedoči i moli se. To
je ono o čemu apostol Pavao govori:
Po duhu idite, i pohotu tjelesnu nećete činiti (Gal
5,16).
69. Onaj koji ne umije da ide duhovnim putem neće se
pobrinuti o strasnim mislima odnosno neće ih tjerati od sebe, već će
stalno biti zauzet samo tijelom. On ugađa trbuhu, pada u raspusnost,
tuguje, srdi se, zlopamti i kroz sve to pomračuje um, ili se pak,
upušta u prekomjerne podvige i rastroji srce.
70. Onaj koji se
odrekao od svjetskog, odnosno od žene, imanja i ostalog, samo je
izvanjskog čovjeka načinio redovnikom, a ne i unutrašnjeg. Onaj
koji se odrekao strasnih misli o svemu tome, načinio je redovnikom i
unutrašnjeg čovjeka, odnosno um. I to je istinski redovnik. Izvanjskog
čovjeka je lako načiniti redovnikom, ali je veliki trud načiniti
redovnikom unutrašnjeg čovjeka.
71. Tko je taj koji se u ovome
rodu potpuno oslobodio od strasnih misli i koji se udostojao stalne,
čiste i nematerijalne tj. duhovne molitve, a što i je odlična crta
unutrašnjeg čovjeka.
72. Puno se strasti krije u našim dušama. Međutim, one se pojavljuju tek kad se pred očima pokaže njihov
uzrok.
73. Nemoj se zanimati samo tjelesnim obučavanjem.
Naprotiv, odredivši za tijelo podvig po snazi, sav um obrati na
unutrašnjost: Jer tjelesno
vježbanje za malo je korisno, a pobožnost je korisna u svemu
(1 Tim 4,8).
74. Pri mirovanju strasti, do čega je došlo ili
uklanjanjem njihovih uzroka, ili uslijed lukavog odstupanja demona,
rađa se oholost.
75. Poniznost i podnošenje zla, odnosno podvižnička
tjelesna lišavanja, čovjeka oslobađaju od svakog grijeha. Poniznost
odsijeca duševne, a podnošenje zla tjelesne strasti. Stoga Gospodin
govori: Blaženi čisti srcem,
jer će Boga vidjeti (Mt 5,8). Oni će vidjeti i Njega
samog i blaga koja se u Njemu nalaze ukoliko ljubavlju i uzdržavanjem
očiste sebe. I, oni će vidjeti utoliko više, ukoliko više budu sebe očistili.
76. Osmatračnica uzroka svake kreposti je čuvanje
uma, kao što je nekad Davidov stražar označavao obrezanje srca (2
Kralj 18,24).
77. Kad čulima gledamo štetno, ranjavamo se. Isto
tako bude i s umom.
78. Cijela biljka se suši kad joj se
povrijedi korijen. Isto shvati i o ljudskom srcu. Stoga treba stalno
da pazimo, budući da grabljivci ne spavaju.
79. U želji da
pokaže da je svaka zapovijed obavezna i da je postati sin dar koji
je ljudima osigurao svojom krvlju, Gospodin govori:
Kad izvršite sve što vam je zapovjeđeno, govorite: 'Mi smo
nepotrebne sluge, jer smo učinili što smo bili dužni učiniti'
(Lk 17,10). Stoga, Kraljevstvo nebesko nije nagrada za djela nego
milostivi dar Gospodina pripremljen vjernim slugama. Sluga ne moli
slobodu kao nagradu, a dobivši je on zahvaljuje kao dužnik, a ne
dobivši je on je očekuje kao milost.
80. Krist je, po Pismu,
umro za naše grijehe i slugama koji mu vjerno služe daje slobodu,
budući da govori: Dobro, slugo
dobri i vjerni, u malome si bio vjeran, nad mnogim ću te postaviti;
uđi u radost gospodara svoga (Mt 25,21). Međutim,
vjerni sluga nije onaj koji samo zna svoju dužnost, nego onaj koji
poslušnošću pokazuje vjernost Kristu koji je dao zapovijed. Onaj
koji poštuje svog gospodara izvršava ono što mu je zapovjeđeno.
Kad pogriješi u nečemu ili kad ne posluša, kao kaznu on podnosi
ono što se s njim dogodi. Budući znatiželjan, budi i požrtvovan
(razumije se u izvršavanju zapovijedi), jer, golo znanje nadima
čovjeka.
81. Neočekivana iskušenja nas po naumu ili promislu Božjem uče da
budemo brižni i marljivi.
82. Kao što zvijezdi priliči svjetlost, tako
čovjeku pobožnom i koji se straši Boga priliči siromaštvo i
poniznost. Jer, Kristovi učenici treba da se raspoznaju i odlikuju
baš poniznim umom i uniženim izgledom. O tome uvijek uzvikuju sva
četiri Evanđelja. Onaj koji ne živi ponizno lišava se udjela s
Onim koji je ponizio sebe do križa i smrti i koji je djelatni
zakonodavac Božjih zapovijedi koje su obavezne za nas i koje je
djelom i životom prikazao u Evanđelju.
83. Koji
ste žedni, dođite na vodu, veli prorok (Iz 55,1).
Koji ste god žedni Boga, idite u čistoći uma i srca. Uostalom,
onaj koji njome uzlazi visoko treba pogled da obraća i na zemlju
svoje beskorisnosti? Nitko nije viši od poniznog. Kao što je ondje
gdje nema svjetlosti sve tamno i mračno, tako su i svi naši
marljivi trudovi po Bogu uzaludni i besplodni ukoliko nemamo
poniznost uma.
84. Glavno je u
svemu što si čuo: Boga se boj, i zapovijedi Njegove drži (Prop 12,13), i misaono i tjelesno. Ako se misaono budeš primoravao
da ih sačuvaš, rijetko ćeš imati potrebe da se čulno radi njih
potrudiš. David veli: Zaželjeh činiti volju tvoju, Bože moj i zakon je tvoj meni u utrobi
(Ps 39,9). Čovjek koji ne vrši volju Božju i zakon Njegov u
svojoj utrobi, odnosno u srcu, ni izvana ga neće moći lako izvršavati.
Onaj koji nije budan umom i koji je ravnodušan kao da govori Bogu:
Neću da vidim puteve tvoje
(Job 21,14). Naravno, on to čini zbog lišenosti Božjeg
prosvjetljenja. Za onog koji je dostojan tom prosvjetljenju zakon
Božji nije samo uvjerenje u srcu, već i snaga da živi po volji Božjoj.
85. Sol daje ukus kruhu i svakoj hrani i meso dugo čuva
od kvarenja. Isto to važi i za umno čuvanje misaonih slasti i
čudesnog djelovanja u srcu. Jer, i ono na Božji način zaslađuje i
unutarnjeg i izvanjskog čovjeka, progoni neugodan miris loših misli i
omogućava da ostanemo postojani u dobru.
86. Od priloga ili
podstreka dolazi mnoštvo misli, a od njih loše čulno djelo. Onaj koji s Isusom odmah gasi prvo, izbjegava i ostalo. On će se obogatiti
slatkim Božjim viđenjem kojim će Boga vidjeti kao svuda prisutnog.
On će pred Njim postaviti ogledalo uma i prosvjetljivati se Njime,
kao što se prosvjetljuje čisto staklo postavljeno pred čulno
sunce. Dostigavši posljednju granicu svojih želja, um će napokon počinuti od svakog drugog sagledavanja.
87. Svaka misao u srce
ulazi preko prikazivanja nečeg čulnog, a čulno smeta umnom. Stoga
Božja svjetlost počinje da obasjava um koji se ispraznio od svega i
postao savršeno slijep izbjegavajući svaki izgled i lice. Jer, ta
svjetlost se javlja tek u čistom umu, odnosno pod uvjetom da osiromaši
od svih misli.
88. Ukoliko više budeš pazio na svoj um, utoliko
će tvoja molitva Isusu biti s većom čežnjom. I opet, ukoliko više
budeš zanemarivao svoj um, utoliko ćeš se više udaljiti od Isusa.
I, kao što prvo duboko prosvjetljuje zrak uma, tako ga drugo, odnosno udaljavanje od budnosti uma i slatkog prizivanja Isusa, obično
potpuno potamnjuje. Sasvim je prirodno da bude kao što smo rekli i
drukčije ne bude. To ćeš saznati iz iskustva, kad probaš na
djelu. Jer, krepost se, a osobito takvo svjetlonosno slatko
djelovanje, obično izučava jedino iskustvom.
89. Stalno
prizivanje Isusa, praćeno toplom čežnjom punom slasti i radosti
čini da se zrak srca, uslijed krajnje pažnje, ispunjava utješnom
tišinom i mirom. A, uzročnik punog očišćenja srca je Isus Krist, Sin
Božji i Bog, koji je vinovnik i tvorac svega dobrog. Jer, on sam
kaže: Ja sam Bog koji gradi mir
(Iz 45,7).
90. Duša kojoj je učinjeno dobro i koju sladi
Isus, s nekom radošću i ljubavlju Dobročinitelju uzvraća
ispovijedanje. Ona zahvaljuje i s veseljem priziva Onog koji ju je
umirio. Ona iznutra misaono vidi kako On raspršuje sva maštanja zlih
duhova.
91. David veli: I pogleda
umno oko moje na
misaone neprijatelje moje,
i o lukavim koji ustaju na
mene slušaju uši moje (Ps 12-13). I vidjeh
uzdarje grešnicima
od Boga koje se preko mene ostvarivaše (Ps 90,8).
92. Kad u
srcu nema nikakvih maštanja, um je u svom prirodnom stanju. Tada je
on spreman da se prostre na svako slatko, duhovno i bogoljubivo
sagledavanje.
93. Na taj način, kao što sam rekao, budnost uma i
Isusova molitva se uzajamno upotpunjuju, jer krajnja budnost uma
ulazi u sastav stalne molitve, a molitva, opet, u sastav krajnje
budnosti uma i pažnje.
94. I za tijelo i za dušu dobar učitelj
je stalno sjećanje na smrt. Osim toga, korisno je da se smrt, pošto
se mimoiđe sve postojeće, između sadašnjeg trenutka i smrtnog
časa, stalno drži pred očima, kao sam odar na kojemu ćemo ležati
kad se budemo rastajali s tijelom.
95. Braćo, tko ne želi da bude
ranjen ne smije da se predaje snu. Jedno od dvojega je
neizbježno: ili pasti i poginuti zanemarivši kreposti, ili uvijek
stajati na straži s naoružanim umom, budući da i neprijatelj
stalno stoji spreman sa svojom vojskom.
96. Od stalnog sjećanja i
prizivanja Gospodina našeg Isusa Krista u našem umu se rađa neko
Božje stanje, naravno, ukoliko ne zanemarimo stalnu umnu molitvu
Njemu upućenu, neprekidna budnost uma koja obuhvaća zapisničko i
stražarsko djelo, tj. propuštanje svojih i tjeranje tuđih misli, i
ukoliko kao jedino istinsko djelo koje vršimo na uvijek isti način
budemo imali samo prizivanje Isusa Krista, Gospodina našeg. S
gorućim srcem mi treba da vapimo Njemu, ne bi li nas udostojao da se
pričestimo Njegovim svetim imenom. Jer, stalno ponavljanje je majka
navike, bilo da se radi o kreposti ili o poroku. Navika, zatim, već
postaje kao druga priroda. Došavši u takvo stanje, um već sam
traži neprijatelje svoje, kao što lovački pas traži zeca u šumi.
Razlika je samo u tome što pas traži da pojede, a um da porazi i protjera.
97. Prema tome, svaki put kad u nama počnu da se
roje lukave misli, prihvatimo se prizivanja Gospodina našeg Isusa
Krista. I odmah ćemo uvidjeti kako će one početi da se raspršuju kao dim, kao što nas je naučilo iskustvo. Kad poslije toga um
ostane sam tj. bez misli koje ga smućuju opet se prihvatimo stalne
pažnje i prizivanja. Tako postupajmo uvijek kad nas spopadne takvo
iskušenje.
98. Nemoguće je da netko stupi u rat s golim tijelom,
ili da u odijelu prepliva veliko more ili da živi bez disanja. Tako
se ni bez poniznosti i stalne molitve Kristu ne možemo naučiti
misaonoj i skrivenoj borbi, niti je iskusno pratiti i presijecati.
99.
Iskusni u djelima, veliki David kaže Gospodinu: Snagu moju u tebi ću sačuvati (Ps 58,10). Isto tako
očuvanje u nama snage tišine i mira (bezbrižnosti) srca, od koje se rađaju
sve kreposti, zavisi od suradnje Gospodinove, koji nam je dao
zapovijedi i koji, ukoliko ga stalno prizivamo, od nas tjera podmuklu zlu zaboravnost koja više od svega drugog, kao voda vatru gasi tišinu i mir (bezbrižnost) srca. Redovniče, stoga se nemoj predavati snu nemara, na
svoju smrt, već imenom Isusovim udaraj neprijatelja. To najslađe
ime neka se, kao što je rekao jedan mudrac, zalijepi za tvoje
disanje, pa ćeš spoznati korist od tišine i mira (bezbrižnosti) srca.
100. Kad se
mi nedostojni udostojimo da se sa strahom i trepetom pričestimo
Božjim i prečistim tajnama Krista, Boga i Kralja našeg, treba da
pokažemo veliku brigu za budnost ili čuvanje uma i strogu pažnju da Božja vatra, odnosno tijelo i krv Gospodina našeg Isusa Krista,
uništi naše grijehe i sve što je nečisto, bilo malo ili veliko.
Jer, ulazeći u nas, Krist odmah iz srca progoni lukave duhove zla i
otpušta nam prijašnje grijehe. Naš um tada postaje slobodan od
uznemirujućeg napada lukavih misli. Ukoliko poslije toga, stojeći
na vratima srca, budemo marljivo čuvali svoj um, Božje tijelo će,
kad ga se ponovo budemo udostojali, sve više i više
prosvjetljivati naš um, čineći ga sjajnim poput zvijezde.
DRUGA
STOTINA POUKA
1. Kao
što voda gasi vatru, tako zli zaborav gasi čuvanje uma. Ali, stalna
Isusova molitva sa snažnom budnošću uma izgoni zli zaborav iz srca.
Molitva ima potrebu za budnošću uma kao što svijećnjak ima potrebu
za svjetlošću svijeće.
2. Treba svesrdno da se brinemo oko
čuvanja onog što je dragocjeno. A, za nas je istinski i posve
dragocjeno upravo ono što nas čuva od svakog zla, kako čulnog
tako i misaonog. To upravo predstavlja čuvanje uma s prizivanjem
Isusa Krista, odnosno svakidašnje gledanje u dubinu srca i stalna tišina i mir (bezbrižnost) u mislima, čak i u odnosu na misli koje izgledaju da dolaze s
''desne'' strane, i briga da budemo slobodni od svake misli, da se
ispod izgleda dobrih ne prikradu lopovi. I, iako se naprežemo, s
trpljenjem boraveći u srcu, utjeha je vrlo blizu nas.
3. Srce
koje se stalno čuva i kojemu ne dozvoljavaju da prima izglede,
likove i maštanja tamnih i lukavih duhova iz sebe rađa svijetle
misli. Jer, kao što ugalj rađa plamen, tako i Bog, koji od svetog
krštenja živi u našem srcu, zapaljuje našu misaonu moć za
sagledavanje, kao plamen voštanu svijeću, ukoliko nađe da je zrak
našeg srca čist od vjetrova zla i zaštićen budnošću uma.
4.
Ime Isusa Krista treba uvijek da se nalazi u prostorima našega srca,
kao što se munja kreće u zračnom prostoru prije kiše. To je dobro
poznato onima koji imaju duhovno iskustvo u unutrašnjoj borbi. Tu
borbu treba voditi slijedećim redom: prvo djelo je pažnja; zatim,
pošto opazimo dolazak neprijateljske misli treba da sa srdžbom iz
srca na nju bacimo riječi kletve; treće djelo je da se molimo
protiv nje obraćajući srce prizivanju Isusa Krista da se u
tren oka rasprši demonski privid i da um ne krene za
maštanjem kao dijete prevareno iskusnim prevarantom.
5. Prisilimo
se da, slično Davidu, uzvikujemo Gospodine Isuse Kriste, tako da
iznemogne grlo naše. Umne oči ne smiju da prestanu da se
usmjeravaju gore u nadi na Gospodina
Boga našeg (Ps 68,4). Sjećaj se uvijek priče o
nepravednom sudcu koju nam je za pouku ispričao Gospodin, odnosno da
treba uvijek da se molimo i da nam ne dosadi. Tako ćemo steći i
korist i osvetu.
6. Nije moguće da lice čovjeka koji stoji na
suncu ne bude osvjetljeno. Isto tako je nemoguće da se ne
prosvijetli onaj koji uvijek proniče u zrak srca.
7. U ovom
životu se ne može živjeti bez hrane i pića. Isto tako ni duša ne
može da postigne ništa duhovno i Bogu ugodno, ili da se izbavi od
misaonog grijeha bez čuvanja uma i čistoće srca (što se i naziva
budnošću uma), pa čak i ako se strahom od muka prisilno uzdržava
od grijeha na djelu.
8. Uostalom, i oni koji se prisilom
uzdržavaju od grijeha na djelu blaženi su pred Bogom, anđelima i
ljudima. Jer, nosioci podviga zadobivaju Kraljevstvo nebesko (Mt
11,12).
9. Evo divnog ploda za um od slobode (bezbrižnosti), jer svi
grijesi koji najprije na um nailaze samo u vidu misli, postajući
grubi čulni grijesi ukoliko ih srce prihvati, djelovanjem i
zastupništvom Gospodina našeg Isusa Krista, u našem unutrašnjem
čovjeku budu odsječeni misaonom krepošću budnosti uma koja im
ne dozvoljava da uđu unutra i da se iskažu u lošim djelima.
10.
Slika izvanjskih, čulno-tjelesnih podviga je Stari zavjet, dok je
sveto Evanđelje, odnosno Novi zavjet slika pažnje i čistoće srca.
Stari zavjet nije dovodio do savršenstva, i nije zadovoljavao i
ispunjavao unutrašnjeg čovjeka u djelu ugađanja Bogu, jer
Zakon ništa nije doveo do savršenstva, govori
apostol Pavao (Heb 7,19), nego je samo donekle zaustavljao grube
grijehe, jer odsijecati od srca loše misli i želje radi očuvanja
čistoće srca, što je evanđeoska zapovijed, je nešto više od, na
primjer, zabrane da se izbije oko ili zub bližnjem. Isto shvati i o
tjelesnoj pravednosti i o tjelesnim podvizima, odnosno o postu,
uzdržavanju, spavanju na goloj zemlji, stajanju, bdijenju i ostalom.
Sve to se obično poduzima radi tijela, odnosno da se strasni dio tijela
umiri u odnosu na grešne pokrete. Naravno, i sve to je dobro, kao
što se i o Starom zavjetu kaže odnosno da je Zakon dobar, budući da se
i tim putem obučava naš izvanjski čovjek i čuva od strasnih
djela. Međutim, ti podvizi nas ne čuvaju od misaonih grijeha. Oni
nas ne mogu izbaviti od zavisti, srdžbe i ostaloga.
11. Čistoća
srca, odnosno čuvanje uma, čija slika je Novi zavjet, ukoliko se samo
ostvaruje na pravi način, odsijeca i iskorjenjuje sve strasti i
useljava radost, nadu, sjećanje na smrt, istinsku poniznost,
bezmjernu ljubav prema Bogu i ljudima, i božansku ljubav srca.
12.
Onaj koji hoda po zemlji ne može da ne rasijeca zrak. Tako ni ljudsko
srce ne može izbjeći stalnu borbu s demonima, ili njihovo skriveno
djelovanje, bez obzira kakve stroge tjelesne podvige da prolazi.
13. Ako
želiš da u Gospodinu budeš redovnik ne samo po vanjštini nego u
stvarnosti, odnosno blag, krotak, milostiv i uvijek s Bogom sjedinjen,
svim snagama se pobrini da usvojiš krepost pažnje koja se sastoji u
čuvanju uma i u uspostavljanju slatke slobode (bezbrižnosti) srca, te blaženog
stanja duše koje je slobodno od maštanja. To je djelo koje se ne
nalazi kod mnogih.
14. Krepost pažnje se naziva duhovnom ljubavi
prema mudrosti. Ti je prolazi s velikom budnošću uma i toplom
marljivošću, s molitvom Isusovom, s poniznošću i neprekidnošću,
sa šutnjom čulnih i misaonih usta, s uzdržavanjem u jelu i piću i
s udaljavanjem od svega grešnoga. Prođi je iskusno i s
rasuđivanjem, idući po misaonom putu, i ona će ti uz pomoć Božju,
otkriti ono što nisi očekivao. Ona će ti pružiti znanje,
prosvijetliti te, učiniti mudrim, i naučiti onome što ranije, dok si išao po tami strasti i mračnih djela, i budući uronjen u bezdan zaborava
i smetenosti misli, nisi ni mogao u um primiti.
15. Kao što
doline obilno rađaju pšenicu, tako Isusova molitva obilno oplodi
srce tvoje svakim dobrom. Bolje rečeno, to ti daruje sam Gospodin
naš Isus Krist, bez kojega ne možemo ništa činiti (Iv 15,5). Ona će
ti prvo izgledati kao ljestvica, zatim kao knjiga za čitanje, i
napokon, kad budeš uznapredovao, kao nebeski grad Jeruzalem. I zaista
ćeš umom ugledati Krista, Kralja sila, zajedno s istovjetnim Njegovim Ocem i Duhom
Svetim, kojemu se klanjamo.
16. Demoni nas uvijek navode na grijeh
lažljivim maštanjem. Tako su maštanjem o bogatstvu i koristi
zaveli nečasnog Judu da izda Gospodina i Boga svih. Lažljivim
maštanjima o tjelesnom izobilju, koje je samo po sebi beskorisno, o
časti, bogatstvu, slavi, uvukli su ga oni u ubojstvo Boga, a zatim ga
svrgli u samoubojstvo vješanjem, pripremivši mu vječnu smrt. Tako
mu se dogodilo sve savršeno suprotno od onog što su mu lukavi
demoni u maštanju ili prilogu predstavljali.
17. Tako nas
lažljivim maštanjima i pustim obećanjima neprijatelji našeg
spasenja uvlače u pad. I, sam sotona je na isti način, maštajući
o jednakosti s Bogom, spao s nebeskih visina. Tako je on kasnije i
Adama udaljio od Boga podmetnuvši mu maštanje o nekom božanskom
dostojanstvu odnosno sveznanju. Tako lažljivi i lukavi neprijatelj
obično vara i sve druge koji griješe.
18. Kad se, postavši
nemarni uslijed zaboravnosti, na duže vrijeme odvojimo od pažnje i
Isusove molitve, naše srce se puni gorčinom od otrova loših misli.
Međutim, kad iz ljubavi prema božanskom s krepkom marljivošću
predano počnemo da se u našoj misaonoj radionici bavimo njima tj. pažnjom i molitvom, ono se opet
ponovo puni slašću, obradovano u čulima nekom božanskom radošću.
Tada mi polažemo tvrdu namjeru da uvijek idemo u slobodi (bezbrižnosti) srca i to
upravo radi ugodne slasti i utjehe koju od nje osjećamo.
19.
Nauka nad naukama i vještina nad vještinama je umijeće da se
upravlja zlotvornim mislima. Najbolje sredstvo protiv njih je, uz
Božju pomoć, paziti na pojavu njihovog priloga i svoju misao
čuvati čistom kao što čuvamo tjelesno oko. Zapravo, njime samim oštro promatramo sve što ga može slučajno povrijediti i na
svaki način se brinemo da ne dozvolimo da mu se približi čak ni
trunčica.
20. Kao što snijeg neće poroditi plamen, ni voda
vatru, ni trnje smokvu, tako se ni srce ni jednog čovjeka ne može
osloboditi demonskih misli, riječi i djela ukoliko ne očisti svoju
unutrašnjost, ukoliko ne spoji budnost uma s Isusovom molitvom,
ukoliko ne stekne poniznost i slobodu (bezbrižnost) duše i ukoliko ne bude sa svom
marljivošću kročio naprijed. Duša koja ne pazi na sebe neizbježno
postaje besplodna za dobre i savršene misli, slično besplodnoj
muli. U njoj nema poimanja duhovne mudrosti. I zaista, prizivanje
Isusovog imena i zatiranje strasnih misli je slatko djelo koje donosi
mir duše.
21. Suglasivši se u zlu, duša i tijelo zajedno zidaju
grad sujete i stup oholosti i naseljavaju ga nečistim mislima.
Međutim, Gospodin strahom od pakla razbija njihovu suglasnost i
razdvaja ih, te podstiče gospođu dušu da misli i govori suprotno
tijelu (robu). Od tog straha i proizlazi dioba među njima: Jer
je tjelesno mudrovanje neprijateljstvo Bogu, pošto se ne pokorava
zakonu Božjem (Rim 8,7).
22. Mi svakoga časa
treba da odmjeravamo svoja svakodnevna djela, dok svake večeri treba
da olakšavamo njihovo breme pokajanjem po svojim snagama, ukoliko
želimo da, s Kristovom pomoći, pobijedimo zlo u sebi. Isto tako
treba da promatramo da li sva svoja čulna i vidljiva djela vršimo
po Bogu, pred Njegovim licem i jedino radi Njega, da zbog
nerazumnosti ne budemo pokradeni nekim lošim osjećajima.
23.
Ukoliko, uz pomoć Božju, svakog dana steknemo ponešto budnošću
uma, ne slijedi da nerazumno smijemo da stupamo u odnose s drugima,
obzirom da možemo pretrpjeti štetu od sablažnjivih razgovora.
Naprotiv, prije treba prezreti sve sujetne ljepote i dobrobiti radi
te predivne i slatke kreposti tj. budnosti uma.
24. Trima
snagama duše mi treba da dajemo pravilno kretanje, sukladno s
njihovom prirodom i s namjerom Boga koji ih je stvorio. Naime, voljnu ili razdražujuću snagu treba da podižemo protiv
našeg izvanjskog čovjeka i protiv zmije tj. sotone. Rečeno je:
Srdeći se ne griješite (Ps
4,5). To znači srditi se na grijeh, odnosno na same sebe i na đavla, da ne griješimo protiv Boga. Željnu ili požudnu (osjećajnu) snagu treba usmjeravati k Bogu i kreposti. A, misaonu ili razumnu snagu treba da postavimo za gospodaricu nad druge dvije da ih s
mudrošću i razumnošću usmjerava,
urazumljuje, kažnjava i rukovodi, kao što kralj vlada nad
podčinjenima. I tada će razum po Bogu, koji postoji u nama,
upravljati njima, odnosno kad bude njima upravljao, a ne kad im se bude
podčinjavao. Iako strasti i ustaju na razum, nemojmo prestati da
zapovijedamo, da razum ipak upravlja njima. Jer, apostol Jakov, brat Gospodinov
govori: Ako netko u riječi ne
griješi, taj je savršen čovjek, moćan je zauzdati i svo tijelo
(Jak 3,2). Istinu govoreći, svako bezakonje i grijeh se vrši uz pomoć te tri snage, i svaka krepost i pravda se njima ostvaruje.
25. Um
se potamnjuje i postaje besplodan kad redovnik počne s nekim da
razgovara o svjetskim stvarima, ili kad misaono sam sa sobom
porazgovara o njima, ili kad mu se tijelo zajedno s umom zanese
nečim čulnim, ili kad se uopće preda sujeti. U svim tim
slučajevima on odmah gubi toplinu, skrušenost i smjelost pred Bogom
i spoznaju, odnosno zaboravlja na Boga i na Njegov poredak. Stoga,
ukoliko više pazimo umom, utoliko se više prosvjetljujemo, i
ukoliko manje pazimo, utoliko više postajemo tamni.
26. Onaj koji
svakodnevno teži miru i slobodi (bezbrižnosti) uma i tko ga brižno čuva, lako
prezire sve čulno, da se uzaludno ne trudi. A, ukoliko on
nekim lažnim mudrovanjem obmani svoju savjest, a uopće nije teško
biti obuzet nečim čulnim, usnut će gorkom smrću zaborava, protiv
koje se molio božanski David: Prosvijetli oči moje da ne zaspim na smrt (Ps
12,4). A, apostol Jakov govori: Jer, koji
zna dobro činiti i ne čini, grijeh mu je (Jak
4,17).
27. Iz nemarnosti se um ponovo vraća u njemu svojstveno
stanje i budnost uma, ukoliko se, čim primijeti ohladnjelost, odmah
razgori revnošću i ukoliko s toplom marljivošću opet uspostavi
svoje obično djelovanje, odnosno budnost uma i molitvu.
28. Mlinski
magarac ne može da izađe iz kruga u kojemu je vezan. Ni um se ne može uzdići visoko u savršenoj kreposti tj. u budnosti uma koja vodi
savršenstvu ukoliko ne dovede u red svoju unutrašnjost, odnosno zaustavi lutanje misli. Jer, takav je uvijek slijep unutrašnjim očima, nemajući mogućnosti da vidi krepost i Isusa koji svijetli.
29. Dobar i jak konj veselo skače kad prihvati jahača. I um se veseli svjetlosti Gospodinovoj kad izjutra
stane pred Njega slobodan od svih misli.
Sam sebe razgorijevajući, on će poći
iz snage djelatne ljubavi prema mudrosti uma u divnu snagu sagledavanja i neizrecivih tajni i kreposti. A, kad napokon u
srce svoje primi dubinu uzvišenih Božjih misli, njemu će se javiti
Bog bogova po mjeri njegove sklonosti.
Dirnut time, um s ljubavlju slavi Boga kojeg vidi i koji ga vidi i
koji radi toga spašava onoga koji tako prema Njemu usmjerava svoj
umni pogled.
30. Razumno održavana sloboda (bezbrižnost) srca će
ugledati visoku dubinu, a uho uma koji je u slobodi (bezbrižnosti) će čuti divne
stvari.
31. Krenuvši na dalek, neprohodan i težak put, putnik
postavlja oznake koje mu služe kao putokazi koji će mu pomoći da
ne zaluta na povratku i da se lako vrati u svoje mjesto. Tako i
čovjek koji ide putem budnosti uma neka u svojstvu putokaza postavi
riječi koje je čuo od Otaca, čuvajući se istog tj. da ne zaluta
ili da se ne uputi nazad.
32. Za putnika povratak na mjesto odakle
je pošao predstavlja radost, dok za onoga koji je budan umom povratak nazad je
pogibelj razumne duše i znak odstupanja od Bogu ugodnih djela, riječi
i misli. U vrijeme smrtonosnog duševnog sna njemu će se javljati
misli koje će ga, slično bockalu, buditi iz obamrlosti, napominjući
mu o dubini potamnjenosti i rastrojstva u koje je upao uslijed
svog nemara.
33. Ukoliko upadnemo u nevolju, očajanje i beznađe
tj. u krajnje bezizlazno stanje iz kojega je nemoguće izvući se treba da
činimo ono što je činio David, tj. da izlijevamo srce svoje i
molitvu svoju pred
Bogom, i da nevolju
svoju pred Njim kazujemo
(Ps 141,3). Jer, mi se ispovijedamo Bogu koji može premudro da uredi
sve što se tiče nas, da nevolju našu učini lakom tj. podnošljivom
i prolaznom, i da nas izbavi od pogubne i rušilačke tuge.
34.
Srdžba na ljude koja se ne pokreće po prirodi, tuga koja nije po
Bogu i malodušje su podjednako štetni za dobre i razumne misli.
Međutim, Gospodin u nas useljava radost, pošto ih istjera radi
našeg ispovijedanja.
35. Misli koje nam se protiv naše volje
naturaju i stoje u srcu obično odstranjuje Isusova molitva s
budnošću uma iz dubine misli iz srca.
36. Olakšanje i radost u
nevolji od mnoštva nerazumnih misli mi ćemo naći ukoliko se
iskreno i ne pristrano ukorimo, ili ukoliko sve saopćimo Gospodinu
kao čovjeku koji je pred nama. Svakako ćemo na ta dva načina naći
spokoj od svega što nas smućuje.
37. Sveti Oci donositelja Zakona odnosno Mojsija smatraju slikom uma koji Boga vidi u kupini, čije se lice
proslavlja i kojeg Bog bogova postavlja za boga faraonu. On zatim
kaznama poražava Egipat, iz njega izvodi Izrael i daje Zakon. Sve
to, shvaćeno prijenosno, prikazuje djelovanje i povlastice uma.
38. A, slika izvanjskog čovjeka je Aaron, brat donosioca Zakona. Sa
srdžbom ga okrivljujući, i mi mu, kao Mojsije po njegovom
sagrješenju, prigovorimo: ''Čime ti je učinio nepravdu Izrael (um
koji gleda Boga) te si požurio da ga učiniš odstupnim od
Gospodina Boga živog svedržitelja (svojim mislima ga odvukavši od
sagledavanja Boga u budnosti uma)'' (Izl 32,21).
39. Između
mnogih drugih dobrih primjera Gospodin je, pristupajući da uskrsne
Lazara iz mrtvih, time što je zaprijetio duhu, pokazao da strogom
prijetnjom treba da krotimo dušu kad se ona kao žena predaje
rastrojavajućoj čulnosti, i uopće, kad pokušava da ustanovi
žensku narav. Jer, jedino i samo on, odnosno ukor samog sebe, može dušu
izbaviti od samo-ugađanja, sujete i oholosti.
40. Kao što se bez
velike lađe ne može preploviti morska pučina, tako se bez
prizivanja Gospodina Isusa ne može otjerati prilog lukave misli.
41.
Suprotstavljanje obično zaustavlja nadiranje misli, dok ih
prizivanje imena Gospodina Isusa Krista izgoni iz srca. Čim se u
duši obrazuje prilog predstavom nekog čulnog predmeta (čovjeka
koji nas je uvrijedio, ženske ljepote, srebra i zlata) ili kad sve
jedno za drugim pohrli u naše misli, jasno je da su naše srce do
maštanja doveli duhovi zlopamćenja, bluda i srebroljublja. Ukoliko
je iskusan i naviknut da se čuva od napada i da jasno, kao danju,
vidi varljiva maštanja i obmanu lukavih demona, naš um će odmah
otporom, suprotstavljanjem i Isusovom molitvom lako da ugasi
raspaljene strijele đavla. On neće dozvoliti da naše pomisli krenu
za strasnim maštanjem da se slažu s prizrakom priloga, da
prijateljski s njim razgovaraju, da se upuštaju u pričljivost, niti
da se slažu s njim. U suprotnom bi za svim tim s nekom nužnošću,
kao noć za danom, slijedila loša djela.
42. A, ukoliko je neiskusan u djelu hrabre budnosti uma, naš um se odmah pristrasno
povodi za prilogom koji mu se predstavlja, ma kakav bio, i počinje s
njim da razgovara, primajući neprilična pitanja i pružajući
slične odgovore. Tada se naše misli miješaju s demonskim
maštanjima, koja se zbog toga još više plode i umnožavaju da prevarenom i ulovljenom umu izgledaju još draža, ljepša i
privlačnija. Naš um tada trpi nešto slično janjcima koji psu,
koji im se približi na poljani gdje pasu, prilaze kao majci. Od tog
približavanja oni neće imati nikakve koristi, osim što će od
njega pozajmiti nečistoću i neugodan miris. Na isti način i naše
misli u umu iz neiskustva trče u susret svim demonskim maštanjima,
te se, kao što rekoh, miješaju s njima. Tada oni kao da se međusobno
savjetuju što treba uraditi da se posredstvom tijela
sprovede u djelo ono što se pod djelovanjem demonske obmane učinilo
tako lijepim i slatkim. Tako na kraju nastaju unutrašnji padovi u
duši. Poslije toga se, već kao po nekoj nužnosti, i vani iznosi
ono što je sazrelo u unutrašnjosti srca.
43. Naš je um nešto
lako pokretljivo i ne zlonamjerno. On se
lako predaje maštanjima i lako pada u grešne misli, ukoliko u sebi
nema misao koja ga, kao neki kralj nad strastima, stalno zadržava i kroti.
44. Sagledavanje i spoznaja obično postaju vođe puta i vinovnici strogog života zbog toga što srce koje su
podigli gore, počinje da prezire zemaljska zadovoljstva i svaku
čulnu životnu slast kao nešto beskorisno.
45. I obrnuto,
pažljivi život u Isusu Kristu postaje otac sagledavanja i spoznaje i roditelj božanskih uzlazaka i mudrih pomisli kada se sjedini sa
suprugom odnosno poniznošću, kao što kaže božanski prorok Izaija:
Oni koji žive u Gospodinu
dobivaju novu snagu, i okrilatit će kao orlovi (Iz
40,31).
46. Ljudima se čini da je jako strogo i teško doći u stanje u kojem je duša slobodna (bezbrižna) od svake misli. Zaista je to teško i naporno. Jer,
zaključavati i zadržavati bestjelesno u tjelesnom domu je do boli
teško ne samo onima koji nisu upoznati u tajne duhovne borbe, već i
onima koji su se iskusili u unutrašnjoj netjelesnoj borbi. Međutim,
onaj koji stalnom molitvom u grudima drži Gospodina Isusa, po
prorokovim riječima se neće
umoriti idući za Njim, niti će poželjeti dana ljudskog
(Jer 17,16) zbog ljepote, ugodnosti i slasti Isusa. On se od
svojih neprijatelja odnosno nečistih duhova, koji idu oko njega, neće
postidjeti, već će progovoriti
s njima na vratima srca (Ps 126,5) Isusom ih
progoneći nazad.
47. Vinuvši se poslije smrti po zraku k
nebeskim vratima, duša se neće postidjeti pred svojim
neprijateljima, imajući Krista sa sobom. I tada će, kao i sada,
smjelo s njima na vratima progovoriti. Međutim, nužno je da do
svog izlaska iz tijela danonoćno ustraje u molitvi Gospodinu Isusu
Kristu, Sinu Božjem. On će tada biti njen brzi osvetnik, po
istinitom i Božjem Njegovom obećanju, izrečenom u priči o
nepravednom sudcu: Kažem vam da
će ih ubrzo obraniti, i u sadašnjem životu i po
izlasku iz tijela (Lk 18,1-8).
48. Ploveći po misaonom moru,
uzdaj se u Isusa, budući da je On sam u tebi, u srcu tvome, i
tajanstveno ti govori: Ne boj se
Jakove, mali Izraele, ja sam Bog tvoj koji drži tvoju desnicu
(Iz 41,13-14). Ako je Bog s
nama, tko će protiv nas (Rim 8,31). S nama je Bog
koji je nazvao blaženima one koji su čistog srca i koji je ustanovio da
najslađi Isus, jedini čisti, božanski silazi na čista srca i živi u njima. Nemojmo prestati da, po apostolu Pavlu, svoj um
vježbamo u pobožnosti (1 Tim 4,7).
49. Po Davidu će se mnoštvom
mira nasladiti (Ps 36,11) onaj koji ne gleda na lice ljudsko sudeći
nepravdu u srcu svome, odnosno koji ne prima likove lukavih duhova i kroz
njih predstave grijeha, već strogo sudeći i donoseći strogu
presudu na zemlji srca svoga, grijehu daje ono što mu pripada.
Veliki i mudri Oci u nekim svojim spisima i demone nazivaju ljudima
zbog njihove razumnosti. I, u Evanđelju Gospodin govori: Neprijatelj
čovjek to učini (Mt 13,28), tj. posija kukolj po
pšenici, misleći na đavla, budući da je zatim rekao: Neprijatelj
koji ga je posijao je đavao. Nas savladavaju misli
upravo stoga što tim djelatnicima zla ne proturječimo istog
trena.
50. Ukoliko, započevši život umne pažnje, budnosti uma
pripojimo poniznost i protivljenju mislima prisjedinimo molitvu,
započet ćemo s dobrim hodom misaonim putem, držeći se svetog
imena Isusa Krista kao sjajne svjetiljke. A, ukoliko se pouzdamo
samo u svoju budnost uma ili pažnju, brzo ćemo pasti i srušiti se
pred napadima neprijatelja. Tad će početi u svemu da nas
savladavaju najlukaviji zlobnici, a mi ćemo se sve više i više
zaplitati u zle želje kao u zamke, sve dok nas u potpunosti ne ubiju, budući da pri sebi nemamo pobjedonosni mač odnosno ime Isusa
Krista. Jer, samo je ovaj posvećeni mač u stanju da ih odbija i
sasijeca, spaljuje i uništava, kao vatra slamu, ukoliko je, naravno,
stalno prisutan u srcu koje je slobodno od svih slika ili izraza.
51. Za dušu korisno i puno plodonosno djelo stalne budnosti uma sastoji se u
brzom razaznavanju misli od mašte a koje se oblikuju u umu. Djelo
protivljenja se sastoji u razotkrivanju i posramljivanju misli koja
pokušava da uđe u prostor našega uma preko predstave nekog čulnog
predmeta. Ono pak, što odmah gasi i raspršuje svaku neprijateljsku
zamisao, svaku riječ, svaki privid, svaki idol, svako utvrđenje
zla je prizivanje Gospodina. I mi sami u umu vidimo da ih snažno
poražava Isus, veliki Bog naš, i da štiti nas ponizne, bijedne i
nekorisne.
52. Mnogi ne znaju da naše misli nisu ništa drugo nego izrazi ili slike mašte čulnih i
svjetskih stvari. Proboravivši duže u budnosti uma i molitvi naš
um će se osloboditi od svakog tjelesnog izraza lukavih misli.
Molitva će mu dati da prepoznaje riječi neprijatelja odnosno značenje
misli uopće, ili planove i vidove neprijatelja pri sijanju misli, te
da osjeti korist budnosti uma. Nego
ćeš svojima očima gledati, i odmazdu nad misaonim grešnicima misaono i sam gledati i
shvatiti, kako kaže pisac psalama David (Ps 90,8).
53. Ako možemo
onda mislimo stalno na smrt, budući da se od tog sjećanja rađa
napuštanje svih briga i sujeta, čuvanje uma i stalna molitva,
ne pristrasnost prema tijelu, mržnja prema grijehu. Iz tog sjećanja
se, ako hoćemo reći istinu, rađa svaka živa i djelatna krepost.
Stoga, ukoliko smo u mogućnosti, mislimo na smrt stalno, kao što
neprekidno dišemo.
54. Srce koje se potpuno oslobodi maštanja
počinje da rađa božanske i tajanstvene misli, koje u njemu igraju
kao što u mirnome moru igraju ribe i skaču delfini. More se pokreće
blagim vjetrom, a bezdan srca Duhom Svetim. A
pošto ste sinovi, posla Bog Duha Sina svoga u srca vaša, koji viče: ''Aba - Oče'' (Gal 4,6).
55. Posumnjat će i pokolebat će
se u namjeri da se prihvati duhovnog djelovanja prije otrježnjenja uma
svaki redovnik koji još nije upoznao njegovu ljepotu ili koji je
spoznao, ali nema snage da se odluči na njega uslijed nedostatka
revnosti. Međutim, to kolebanje će nesumnjivo nestati čim on stupi
na djelo čuvanja uma, koje jest i naziva se misaonom ljubavlju prema
mudrosti, ili djelatnom ljubavlju uma prema mudrosti. Jer, tada će
on sresti Put koji kaže: Ja sam
put i istina i život (Iv 14,6).
56. On će se opet
pokolebati kad ugleda bezdan misli i gomilu babilonskih mladića.
Međutim, i to kolebanje će raspršiti Krist ukoliko se osnovom uma
stalno utvrđujemo u Njemu i ukoliko babilonske mladiće odbacujemo,
razbijajući ih o taj kamen (Ps 136,9), izvršavajući na njima, kako
je rečeno, svoju želju tj. svoje protivljenje. Jer, kako govori
Premudri, onaj koji čuva
zapovijed neće upoznati lukave riječi (Sir
8,5). I, Gospodin govori: Bez
mene ne možete činiti ništa (Iv 15,5).
57.
Istinski redovnik je onaj koji drži budnost uma, a istinski
budan umom je onaj tko je redovnik u srcu odnosno kojemu je u srcu samo Bog
i on sam.
58. Čovjekov život je usmjeren unaprijed putem protoka godina, mjeseci, nedjelja, dana i noći, sati i minuta. Zajedno s tim
treba da se do same smrti prostiremo naprijed k savršenstvu
kreposnih djela, odnosno budnosti uma, molitve, slasti u srcu, pri
snažnoj slobodi (bezbrižnosti) srca.
59. Napokon, doći će i nama smrtni
čas. Doći će jer ga je nemoguće izbjeći. O, kad bi pri svom
dolasku knez ovog svijeta našao da su naša bezakonja mala i
ništavna i da nema za što da nas pravedno optuži! U suprotnom,
zaplakat ćemo tada, iako će biti beskorisno. Jer, Gospodin je rekao: A, onaj sluga koji je znao volju gospodara svoga i nije pripravio niti
učinio po njegovoj volji, bit će mnogo bijen (Lk
12,47).
60. Teško onima koji pogube srce svoje! Što će
raditi kad dođe Gospodin (Sir 2,14). Zauzmimo se, braćo,
revnije za djelo srca.
61. Iza prostih i bestrasnih misli slijede
strasne, kao što smo saznali iz dugotrajnog iskustva i promatranja.
I prve služe kao ulaz za druge, bestrasne za strasne.
62. Čovjek
zaista treba da se slobodnom voljom presječe na dvoje. On treba da
se razdijeli najmudrijom mišlju i da postane nepomirljivi
neprijatelj sam sebi. Ukoliko hoćemo da ostvarimo prvu i najveću
zapovijed, odnosno blaženu poniznost, Kristov život i utjelovljeni
život Boga, treba da prema sebi budemo raspoloženi onako kako
smo raspoloženi prema nekome koji nas je krajnje ožalostio i
uvrijedio. Stoga apostol Pavao govori: Tko
će me izbaviti od tijela smrti ove (Rim 7,24). Jer,
tjelesno mudrovanje se ne
pokorava zakonu Božjem (Rim 8,7). A, pokazujući da je
pokoravanje tijela volji Božjoj jedna od naših dužnosti, on je
rekao: Jer da smo sami sebe
ispitivali, ne bi bili osuđeni. A kad nam sudi Gospodin, kori nas (1
Kor 11,31-32).
63. Začetak ploda je cvijet, a početak budnosti
uma je uzdržavanje u hrani i piću, odbacivanje i odsijecanje svih
misli i slobode (bezbrižnost) srca.
64. Kad, osnaženi u Kristu Isusu,
počnemo da se trudimo u tvrdo zasnovanoj budnosti uma, u našem umu
se pojavljuje kao neka svjetiljka koju mi držimo rukom uma i koja
nas vodi k misaonim stazama. Zatim, kao da nam se javlja mjesec u
punoj svjetlosti, koji kruži po svodu srca, a zatim i sunce odnosno Isus, koji slično suncu sija pravdom, odnosno koji pokazuje sebe samog i
svoje posve svijetle svjetlosti sagledavanja.
65. Sve to Gospodin
tajanstveno otkriva umu koji s neprekidnom revnošću čuva Njegovu
zapovijed koja glasi: Obrežite
ogorčenost svoju (Pnz 10,16). Da, divnim istinama,
kao što je već rečeno, čovjeka uči marljiva budnost uma.
Božanstvo ne zna što je licemjerstvo. Stoga Gospodin govori: Tko
ima dat će mu se, i preteći će mu; a tko nema, uzet će mu se i
ono što ima (Mt
13,12-13). I još je
rečeno: Onima koji
ljube Boga sve pomaže na dobro (Rim
8,28). Zar im utoliko
prije u tome neće pomoći te kreposti, tj. budnost uma i molitva?
66.
Brod se bez vode neće
pokrenuti, ni čuvanje uma neće nikako uspjeti bez budnosti uma s
poniznošću i Isusovom molitvom.
67. Temelj
kuće je kamen, a temelj te kreposti odnosno budnosti ili čuvanja uma, i
osnova i krov je sveto ime Gospodina našeg Isusa Krista. Brzo i lako
će pretrpjeti
brodolom nerazumni kormilar koji za vrijeme bure raspusti mornare,
baci jedra i vesla u more i legne da spava. Još lakše će demoni
potopiti dušu koja pri pojavi priloga bude nemarna u odnosu na
budnost ili čuvanje uma i prizivanje imena Isusa Krista.
68.
Ono što znamo mi predajemo
preko spisa i ono što smo vidjeli idući putem svjedočimo onima
koji žele da prihvate ono što govorimo. Eto, i sam Gospodin je
rekao: Tko u meni ne
ostane, izbacit će se napolje kao loza, i osušit će se, i skupit
će je, i u vatru baciti, i spaliti …
Tko ostane u meni i
ja u njemu, taj donosi mnogo ploda (Iv
15,5-6). Kao što nije
moguće da sunce sija bez svjetlosti, tako se srce ne može očistiti
od sramnih pogubnih misli bez molitve Isusovim imenom. Ako je to
istina, kao što vidim, iz iskustva, prizivajmo to ime često kao što
dišemo. Jer, ono je svjetlost, a one tj. nečiste misli su tama; On
tj. prizivani Isus je Bog i Gospodin, a one su demonske sluge.
69.
Budnost tj. čuvanje uma može prilično i dostojno da se nazove
svjetlonosnim, svjetlorodnim i vatrenim. Jer, istinu
govoreći, ono samo prelazi sve najveće tjelesne kreposti, bez obzira koliko
ih tko imao. Tu krepost i nazivamo najpoštovanijim imenima stoga što
se iz nje rađa svjetleća svjetlost. Snagom Isusa Krista oni koji je zavole od nepotrebnih,
nečistih, nerazumnih, nepravednih postaju pravedni, poželjni,
čisti, sveti, i razumni. I ne samo to, nego počinju da sagledavaju
tajne i da svjedoče Boga. Postavši sagledatelji, oni se
približavaju prečistoj i beskonačnoj Svjetlosti, dodiruju je
neizrecivim dodirom i s Njom žive i djeluju, budući da su okusili
da je blag Gospodin. Na tim prvoanđelima se očigledno izvršava
riječ svetog Davida: Pravedni
će ispovijedati ime tvoje, i pravi će se naseliti s licem tvojim
(Ps 139,14).
I
stvarno, jedino oni istinski prizivaju Boga, i ispovijedaju mu se, i
uvijek vole da s Njim razgovaraju obzirom da ga ljube.
70. Teško
unutrašnjosti od vanjštine. Jer, unutrašnji čovjek puno trpi od
izvanjskih čula. Ukoliko nešto pretrpi, on treba da upotrijebi bič
protiv izvanjskih čula. Onaj tko je učinio ono što slijedi po
pisanome, već je razumio i ono što slijedi po sagledavanju i shvaćanju.
71.
Sveti Oci tvrde da će naš unutrašnji čovjek, ukoliko je budnog
uma, biti u stanju da sačuva i izvanjskog čovjeka. Po njihovim
riječima, mi i zločinci odnosno demoni se udružujemo kad činimo
grijehe: oni nam kroz misli ili prikazivanja kroz maštu pred umom
slikaju grijehe koje hoće, a mi griješimo mislima unutra i djelima
izvana. Obzirom da nemaju tijela, demoni sebi i nama pripremaju muku samo
mislima, lukavstvima i prevarama. Da nisu lišeni tijela, oni
najnekorisniji bi stalno griješili i djelima, uvijek u sebi imajući
zlu slobodnu volju, spremnu na nečasna djela.
72. Međutim, molitva
iz srca Gospodinu ih razbija i njihove prevare preobraća u prah.
Jer, Isus, Bog i Sin Božji, kojeg stalno i revno prizivamo, ne
dopušta da demoni u nas ubace grijeh, odnosno takozvani prilog, ne
dopušta ni da nam u ogledalu uma pokažu bilo kakvu sliku, niti da
progovore bilo kakve riječi srcu. Ukoliko se nikakva slika ne
prikrade u srce, ni misli ga neće uznemiravati. Jer, demoni obično
kroz misli skriveno pričaju s dušom i uče je zlu.
73. Stalna
molitva čisti misaoni zrak uma od tamnih oblaka i vjetrova duhova
zla. Kad je zrak srca čist, više ništa ne može spriječiti da zasja
Isusova božanska svjetlost. Potrebno je samo da se ne bahatimo
sujetom, umišljenošću i samodopadljivim isticanjem, da ne težimo k
nedostižnom, i da ne budemo lišeni Isusove pomoći. Jer, kao
obrazac poniznosti, Krist posrami sve takvo.
74. Dakle, držimo se
molitve i poniznosti. S ta dva oružja, udružena s budnošću uma
kao s vatrenim mačem, naoružavaju se misaoni vojnici protiv demona.
Ukoliko tako budemo vodili svoj život, svakog dana i trenutka ćemo
tajanstveno imati radosni praznik u srcu.
75. Postoji osam glavnih
grešnih misli koje obuhvaćaju svu grešnu oblast i od kojih se
rađaju sve ostale. Sve one prilaze vratima srca i, kad vide da ih um
ne čuva, ulaze jedna za drugom, svaka u svoje vrijeme. Ukoliko se
neka od tih osam misli približi srcu i uđe u njega, sa sobom će
uvesti čitav roj nečistih misli. Potamnivši um i srce, ona
razdražuje tijelo i vuče ga na sramna djela.
76. Međutim, tko
pazi na glavu zmije odnosno prilog i srditim protivljenjem i srditim
riječima udara u lice neprijatelja, odmah presijeca borbu. Jer,
razbivši glavu, on izbjegava i poročne misli i poročna djela.
Poslije toga njegova misao već ostaje nepomućena, budući da Bog
prima njegovo bdijenje nad mislima i kao nagradu mu daje spoznaju kako da pobjedi neprijatelje i kako da čisti srce od misli koje
skrnave unutrašnjeg čovjeka. O tome Gospodin Isus kaže: Iz
srca izlaze zle misli, ubojstva, preljube, blud …
I ovo je što opogani čovjeka (Mt
15,19-20).
77. Na taj način duša u Gospodinu može da povrati
svoju dobronamjernost, ljepotu i ispravnost koju je imala na početku,
kad ju je stvorio Bog. Sveti Antonije Veliki kaže: ''Kad um postane
onakav kakav treba da je po prirodi, sva duša postaje krepost.'' Na
drugom mjestu on veli: ''Da duša postane ispravna, um treba da je
u prirodnom stanju, u kojem je i stvoren.'' I na trećem mjestu on
kaže: ''Očistimo um. Jer, ja vjerujem da svestrano očišćen um
koji je došao u svoje prirodno stanje može postati vidovit i
vidjeti bolje i dalje od demona, imajući u sebi Gospodina koji daje
otkrivenja.''
78. Svaka misao u umu proizvodi izgled nekog čulnog
predmeta. Jer, neprijatelj, kao umna sila, ljude može da zavodi samo
ako koristi nešto čulno što je privlačno za nas.
79. Mi ljudi
ne možemo tjerati ptice po zraku, niti letjeti kao one zato što to
nije svojstveno našoj prirodi. Isto tako se mi ne možemo osloboditi
od netjelesnih demonskih misli i slobodno usmjeriti pažljivo oko uma
Bogu bez stalne budnoumne molitve. Ako kod tebe nema toga, ti puziš
po zemlji.
80. Ako stvarno hoćeš da stidom pokriješ misli, da doličan budeš u bezbrižnosti i da bez truda budeš budno uman srcem, neka se uz tvoje disanje prilijepi Isusova molitva.
I za malo dana ćeš to uvidjeti na djelu.
81. Slova se ne mogu
pisati po zraku, već ih, da budu dugotrajna, treba urezivati na
neki čvrsti predmet. Isto tako s napornom budnošću uma treba
čvrsto spojiti Isusovu molitvu. Tako će predivna budnost uma s
Njim moći da opstane cjelovita i kroz Njega u vjekove da ostane
neodvojiva od nas.
82. Položi, kao što je kazano, na Gospodina
djela svoja i zadobit ćeš milost. Nemoj da se i na tebe odnose
prorokove riječi: Ti si
im, Gospodine, blizu usta, ali daleko od utrobe
(Jer 12,2). Nitko ne može trajno da umiri tvoje srce od strasti osim
Isusa Krista, koji je u sebi sjedinio ono što je daleko razdvojeno, odnosno božanstvo i čovještvo.
83. Dušu podjednako potamnjuju i
unutrašnji misaoni razgovori s mislima i izvanjski razgovori i
mudrovanje. Stoga oni koji se brinu da od svog uma udalje sve štetno
treba bez žalosti da progone i jedne i druge ljubitelje mudrovanja,
i misli, i ljude, iz vrlo važnog razloga po Bogu, odnosno da um ne bi
oslabio u budnosti uma. Jer, ukoliko se potamnimo zaboravom zbog
razgovora, mi ćemo izgubiti um odnosno postati takvi kao da uopće
nemamo um.
84. Onaj koji revno bude čuvao čistoću srca, steći
će Gospodina Krista za učitelja. I on će mu tajanstveno izricati
svoju volju. Poslušat ću
što će o meni reći Gospodin Bog (Ps
84,9), veli David, ukazujući na to. Prikazujući razgovor uma sa
samim sobom o misaonoj borbi i o zastupničkom pokroviteljstvu
Božjem, on je govorio: I
reče čovjek: 'Ima li ploda pravednik'
(Ps 57,12)? Iznoseći zatim posljedicu dvostrukog razmatranja on
govori: Pristupit će
čovjek i srce duboko i uznijet će se Bog. I tada će njihove rane
nastati od strijela nejakih
(Ps 63,7-8).
85. Uvijek se ponašajmo kao
oni koji su srcem poučeni u mudrosti (Ps
89,12), stalno dišući Isusom Kristom, snagom Boga Oca i Božjom
premudrosti. Ukoliko se, slučajno opustimo i zanemarimo umno
djelovanje, slijedeće jutro opet dobro opašimo bedra uma svoga i
snažnije se prihvatimo svoga djela, znajući da nemamo nikakvog
opravdanja ako ne činimo dobro mi koji znamo dobro
činiti (Jak 4,17).
86.
Onaj koji pojede nešto otrovno, čim osjeti teškoću žuri da iz
sebe izbaci sve i ostaje nepovrijeđen. Tako će i um, koji proguta
poročne misli i osjeti za dušu štetnu gorčinu, te odmah požuri
da ih Isusovom molitvom, koju vrši iz dubine srca, izbaci napolje i
odbaci iz sebe, izbjeći svaku štetu. Tako su, po milosti Božjoj,
onima koji se trude da budnošću uma shvate naše djelo predali
drugi Oci i naše vlastito iskustvo.
87. Sa svojim disanjem
sjedini budnost uma i prizivanje imena Isusovog, ili misao o smrti i
poniznost. I jedno i drugo donosi veliku korist.
88. Gospodin je
rekao: Naučite se od
mene, jer sam ja krotak i ponizan srcem
(Mt 11,29).
89. Gospodin je još rekao: Koji
se, dakle, ponizi kao dijete ovo, onaj je najveći u Kraljevstvu
nebeskom (Mt 18,4), jer
svaki koji sebe uzvisuje, ponizit će se (Lk
18,14). Naučite se, govori On, od mene. Vidiš li čemu? Pa
poniznosti! Njegova je zapovijed život vječni. I, ta je zapovijed
poniznost. Znači, koji nije ponizan, otpao je od života i naći će
se u onome što je suprotno tome.
90. Svaka krepost se vrši dušom
i tijelom, a duša i tijelo su tvorevina Božja. Ne činimo li onda
nešto krajnje ludo kad se veličamo i kitimo (sujetimo) tuđim
ukrasima duše i tijela? I nije li još veća ludost kad se
oslanjamo na oholost kao na trsku i protiv sebe izazivamo Boga koji
je beskrajan po veličanstvu? Svojim krajnjim bezakonjem mi, naime,
na svoju glavu privlačimo Njegovo strašno negodovanje. Jer,
Gospodin se protivi
oholima (Jak 4,6).
Umjesto da poniznošću nasljedujemo Gospodina, mi ohološću stupamo
u družbu s Njegovim najvećim neprijateljem, oholim đavlom. Zbog
toga apostol Pavao govori: Što
li imaš, što nisi primio
(1 Kor 4,7). Zar si ti sam sebe stvorio? Ako si i dušu i tijelo, u
kojima se i preko kojih se vrši svaka krepost, primio od Boga, zašto
se hvališ kao da nisi primio? Jer, Gospodin ti je sve to
darovao.
91. Očišćenje srca, kojim stječemo poniznost i svako
drugo blago koje dolazi odozgo, nije ništa drugo nego nedopuštanje
da u dušu ulaze misli koje joj se približavaju.
92. Čuvanje uma
uz Božju pomoć, koje se obavlja radi samog Boga, ustalivši se u
duši, umu priopćava mudrost za spoznaju podviga po Bogu. Svome
pričesniku ono pruža i veliku sposobnost da, s besprijekornim
rasuđivanjem, po Bogu ustroji svoja izvanjska djela i riječi.
93.
Poseban prvosvećenički ukras u Starom zavjetu (čista zlatna
pločica na grudima s natpisom; svetinja Gospodinova – Izl 28,36)
bio je praizgled čistoće srca. Ona nas podstiče da pazimo na pločicu našeg srca, odnosno da gledamo je li crna od grijeha, i ako jest da požurimo da
je očistimo suzama, pokajanjem i molitvom. Naš je um nešto lako
pokretljivo i teško ga je zadržavati od grešnih sjećanja.
Uostalom, može se reći da on s istom lakoćom ide i za lošim i za
dobrim misaonim maštanjima.
94. Zaista je blažen onaj tko je
svoju misao sjedinio Isusovoj molitvi stalno ga prizivajući u
srcu kao što se zrak sjedinjuje s našim tijelom, ili plamen sa
svijećom. Prolazeći iznad zemlje, sunce proizvodi dan, a sveto i
prečasno ime Gospodina Isusa, stalno sijajući u duši, rađa
bezbrojne suncolike misli.
95. Kad se raziđu oblaci, zrak
postaje čist, a kad Sunce pravde, Gospodin Isus, rastjera strasna
maštanja, u srcu se obično rađaju svjetleće i zvjezdolike misli.
To je stoga što je zrak srca prosvijetlio Isus. Jer, Mudrost govori:
Koji se uzdaju u Gospodina
upoznat će istinu i ostat će mu vjerni u ljubavi (Mudr
3,9). Njemu pripada slava u vjekove. Amen!
96. U prethodnim
glavama koje sačinjavaju prvu i drugu stotinu pouka opisali smo trud
svete čistoće uma i naveli ne samo svoje iskustvo, nego i ono čemu
nas o čistoći uma uče božanske riječi od Boga mudrih Otaca. Kazavši
još nešto malo o koristi čuvanja ili budnosti uma, mi ćemo
završiti pouku.
97. I tako, pođi za mnom, i slijedi me da bi
dostigao blaženo čuvanje ili budnost uma, ma tko bio, ukoliko želiš
da u duhu vidiš blage dane (Ps 33,12). I, ja ću te u Gospodinu
naučiti vidljivom djelovanju i životu bestjelesnih sila.
98.
Anđeli se neće nasititi da pjevaju Tvorcu. Ni um se neće nasititi,
surevnujući im u čistoći. Netjelesni anđeli na nebu se ne brinu o
hrani. Tako se o njoj ne brinu ni tjelesni netjelesnici odnosno budni
umom ili čuvari uma na zemlji kad uzađu na nebo budnosti ili
čuvanja uma.
99. Kao što se gornje sile ne brinu o bogatstvu i
stjecanju, tako se ni očišćeno oko, koje je steklo naviku u
kreposti budnosti ili čuvanja uma, ne brine o spletkama zlih duhova.
I kao što one odlikuje bogatstvo uspijevanja u usavršavanju u Bogu,
tako ove odlikuje čežnja i ljubav prema Bogu, te nastojanje i
uzdizanje k božanskom. Prostirući se k uzdizanju gore po
stupnjevima duhovnog savršenstva s neutješnom čežnjom koja
nastaje od kušanja božanske ljubavi, koja dovodi do ushićenja, oni
se ne zaustavljaju sve dok se ne upriliče serafinima. Oni neće
prestati s budnošću ili čuvanjem uma i čežnjivim uzvišavanjem
sve dok ne postanu anđeli u Kristu Isusu, Gospodinu našem.
100.
Nema otrova jačeg od otrova zmije aspide i nema većeg zla od zla
samoljublja. Porod samoljublja su krilate zmije, odnosno samopohvala u
srcu, ugađanje sebi, ugađanje trbuhu, blud, sujeta, zavist i kruna
svih zala tj. oholost, koja svrgava ne samo ljude, nego je i anđele
svrgla s neba, i umjesto svjetlošću, pokriva tamom.
Ovo ti je
Teodule napisao imenjak slobode (bezbrižnosti) odnosno Isihije, koji, doduše, nije slobodan (bezbrižan) i na djelu. Možda nisam napisao sve što se odnosi na
predmet o kojem je riječ, ali sam ipak napisao sve što mi je dao
Bog, kojeg u Ocu, Sinu i Duhu Svetom hvali i slavi sva razumna
priroda, anđeli i ljudi i sva tvar koju ju stvorilo neizrecivo
Trojstvo, jedini Bog, čijeg svijetlog Kraljevstva da se i mi udostojimo, po molitvama Presvete Bogorodice i Bogu ugodnih otaca naših.
Njemu, Bogu našemu, neka je vječna hvala i slava. Amen!
Nema komentara:
Objavi komentar