Kako griješimo prema svetoj kršćanskoj nadi
Prema svetoj kršćanskoj nadi, odnosno prema onome što nam od Boga dolazi i što nam je Bog obećao griješimo:
- Očajem
- Nepouzdanjem
- Pruzetnim nadanjem
- Lažnim pouzdanjem
Očajem
Očaj je gubitak svake nade, odnosno potpuni nestanak svete kršćanske nade!
Ako svojevoljno i promišljeno smatramo da nećemo biti spašeni i da nas čeka vječno prokletstvo nalazimo se u strašnom stanju, odnosno u stanju
očaja.
Očaj se može protezati:
Na nas koji smo se dužni nadati
Na stvar kojoj smo se dužni nadati
Na Boga kojemu i u koga smo se dužni nadati
Na nas koji smo se dužni nadati
Sami po sebi ne posjedujemo nikakve snage kojom bi mogli raditi za svoje spasenje!
Dakle, sami po sebi ne možemo ništa dobro učiniti, nikakve napasti savladati,
nikakvo zlo izbjeći, vječnoj propasti ne možemo uteći, ni vječno
blaženstvo postići. Sva naša snaga dolazi od Boga i stoga smo
svoj pogled dužni usmjeriti prema Bogu.
Bog želi da se spasimo i zato nam daje potrebnu milost i snagu
kojom to možemo postići. U tu Božju želju ne smijemo sumnjati, jer
ako tu milost i snagu prihvatimo i upotrijebimo sigurno ćemo biti blaženi.
Međutim, ako svojevoljno ostanemo u sumnji da s tom darovanom milošću i snagom ne možemo postići svoje spasenje tada upadamo u stanje očaja. U tom slučaju očaj se proteže na nas same, jer svojevoljno smatramo da ni uz pomoć Božju ne možemo činiti ništa oko svoga spasenja. Tako radeći činimo teški grijeh i pokazujemo svoju oholost, a ne poniznost.
Međutim, ako svojevoljno ostanemo u sumnji da s tom darovanom milošću i snagom ne možemo postići svoje spasenje tada upadamo u stanje očaja. U tom slučaju očaj se proteže na nas same, jer svojevoljno smatramo da ni uz pomoć Božju ne možemo činiti ništa oko svoga spasenja. Tako radeći činimo teški grijeh i pokazujemo svoju oholost, a ne poniznost.
U odnosnu na oholost, kada smo ponizni kroz svetu kršćansku vjeru imamo pravu
spoznaju Božje i svoje veličine i znamo da sami po sebi ne možemo ništa
učiniti od onoga što je potrebno za spasenje, odnosno znamo da bez pomoći Božje ne možemo sami izbjeći ono što nas vodi u vječnu propast. Ako smo ponizni tada imamo samo brigu oko toga hoćemo li primljenu Božju milost i snagu
ispravno upotrijebiti. Ta naša briga je spasonosna jer nas čuva od
lijenosti i potiče da darovanu milost posve iskoristimo.
Na stvar kojoj smo se dužni nadati
Očaj se može protezati na ono u što smo se dužni nadati!
Mi smo dužni i možemo se nadati vječnom blaženstvu i onome što
je nužno za ostvarenje istog, odnosno dužni smo se nadati u oproštenje
grijeha i Božju milost. Ako iz bilo kojeg razloga izgubimo svaku
nadu da ćemo se spasiti i više se ne nadamo u oproštenje
grijeha tada upadamo u očaj.
Iz ovih razloga u očaj su upali Kain i Juda Iškariotski. Oni su mislili
da je njihov grijeh tako velik da im se ne može oprostiti. Kako je
nerazborita i bezbožna bila ta njihova misao. Smatrali su da veličina i
množina grijeha može uništiti Božju moć, dobrotu i vjernost.
Doista, istina je da onaj koji u neskrušenosti srca ustraje ne može
očekivati oproštenje. Naprotiv, tko je skrušen i tko od Gospodina
naložene sakramente upotrebljava može se i treba nadati da će mu Bog
oprostiti iako je puno i teško sagriješio. Tko se ne nada da će mu Bog
oprostiti bez obzira na to koliko je sagriješio upada u očaj.
Nadalje, mnogi nemaju ni malo nade u milost Božju i zbog toga
su upali u očaj. U tu grupu spadaju oni koji od svete Crkve određena sredstva milosti, odnosno sakrament pokore ili ispovijed i
Presveti oltarski sakrament ili tijelo Gospodinovo više ne primaju
govoreći da im to ništa ne koristi, jer su oni već posve izgubljeni.
U stanju očaja se nalaze i oni koji više ne žele moliti jer
misle da im molitva ništa ne pomaže i to sve iz razloga što Bog ne
uslišava molitve grešnika. Nitko ne smije molitvu
propuštati jer je ona posve nužna za pokoru i bez molitve se ne može
očekivati grešnikovo obraćenje.
Na Boga kojemu i u koga smo se dužni nadati
Također očaj se može protezati na Boga kojemu i u koga smo se dužni nadati!
Ovdje spadaju oni koji ne priznaju da Bog ima moć i volju
oprostiti im grijehe. Onaj koji misli da mu Bog ne može ili neće oprostiti grijehe i da ga je već odbacio posve je u stanju očaja.
Kao takav griješi jer ne priznaje svemoć i dobrotu Božju.
Svojevoljni očaj je uvijek jedan od najtežih grijeha i donosi nam vječnu propast. Onaj koji se nalazi u stanju očaja odbacuje od sebe sve opomene i ostaje u grijehu te su sva sredstva za poboljšanje njegova stanja uzaludna.
Očaj vrlo često dovodi do toga da čovjek pusti uzde svim strastima gomilajući tako grijeh na grijeh. Takav čovjek smatra da za njega nema pomoći i nastavlja griješiti misleći da je već proklet. Često se događa da očaj dovede do samoubojstva. Takav primjer imamo kod Jude Iškariotskog koji se je objesio u stanju očaja jer nije vjerovao u milosrđe i milost Gospodinovu.
Svojevoljni očaj je uvijek jedan od najtežih grijeha i donosi nam vječnu propast. Onaj koji se nalazi u stanju očaja odbacuje od sebe sve opomene i ostaje u grijehu te su sva sredstva za poboljšanje njegova stanja uzaludna.
Očaj vrlo često dovodi do toga da čovjek pusti uzde svim strastima gomilajući tako grijeh na grijeh. Takav čovjek smatra da za njega nema pomoći i nastavlja griješiti misleći da je već proklet. Često se događa da očaj dovede do samoubojstva. Takav primjer imamo kod Jude Iškariotskog koji se je objesio u stanju očaja jer nije vjerovao u milosrđe i milost Gospodinovu.
Da ne upadnemo u to strašno stanje potrebno je da se čuvamo
lakomosti. Svi koji lakomo ulaze u grijeh i koji se kod svojih
najtežih grijeha ništa ne uznemiruju prije ili kasnije dođu do toga da
ne vjeruju u mogućnost obraćenja ili u Božje milosrđe i kao takvi vječno
propadaju. Zato smo dužni živjeti u strahu Božjem i po svaku cijenu izbjegavati svaki grijeh, a napose teški. Ako pak na neki
nesretan način i učinimo neki teški ili laki grijeh odmah smo dužni činiti
ozbiljnu pokoru da se oslobodimo od pogibelji koja prijeti našem
spasenju.
Nepouzdanjem
Drugi grijeh prema svetoj kršćanskoj nadi je nepouzdanje, a ono se ogleda
u tome da se pouzdano ne nadamo u ono što od Boga dolazi, odnosno
u ono što je Bog obećao!
Nepouzdanje se može svrstati negdje između svete kršćanske nade i očaja i
ono u svojoj biti predstavlja nesigurnu nadu.
Ako se nepouzdanje proteže na Boga, odnosno ako dvojimo hoće li Bog naše grijehe oprostiti i nužnu milost za spasenje nam dati tada posve griješimo, jer se takvom dvojbom vrijeđa Boga koji je obećao blaženstvo i sredstva kojima se ono može ostvariti.
Ako se nepouzdanje proteže na Boga, odnosno ako dvojimo hoće li Bog naše grijehe oprostiti i nužnu milost za spasenje nam dati tada posve griješimo, jer se takvom dvojbom vrijeđa Boga koji je obećao blaženstvo i sredstva kojima se ono može ostvariti.
Kada se naše nepouzdanje ne proteže na Boga nego na nas same,
odnosno kada osjećamo neki nemir jer nas je strah da nećemo korisno upotrijebiti milosti spasenja, odnosno da radi svoje slabosti i
nestalnosti nećemo do kraja ustrajati u pravednosti onda to nije grijeh,
jer nikako ne smijemo svoje pouzdanje u sebe stavljati nego smo
dužni svoje pouzdanje u Boga staviti. To nepouzdanje nastaje iz
naše slaboće i ono se smatra dobrim, jer nas navodi da se samo u
milost Božju pouzdavamo i živimo ponizno da bi mogli ostvariti svoje
spasenje.
Pruzetnim nadanjem
Treći grijeh prema svetoj kršćanskoj nadi je preuzetnost, a njime griješe
oni koji se Božjim obećanjem, a na kojemu počiva sveta kršćanska nada, zlo služe i koji griješe zato jer je Bog obećao oproštenje,
odnosno to su oni koji svoje obraćenje odgađaju jer znaju da im
Bog svoje milosti nikada ne uskraćuje.
Preuzetnik misli da je Bog neizmjerno dobrostiv i milosrdan i da ne želi smrti grešnika. Smatra da i najveći grešnici kod Boga nalaze
milost i da može griješiti koliko god hoće, jer će mu Bog sve
oprostiti.
Nadalje, preuzetnik smatra da bi bio veliki luđak kada bi svoje
najljepše godine proveo u strogoj pokori i tvrdi da će se nastojati
obratiti poslije, odnosno kad bude stariji i kad za to bude više
raspoložen. Govori da je Bog strpljiv pa će ga kao i desnog razbojnika s
Kalvarije primiti i dati mu milost kad bude na svojoj smrtnoj postelji.
Tako misli i govori preuzetnik kojemu Božje milosrđe i
strpljivost, a koja bi trebala biti razlog njegove svete kršćanske nade i
pokore služi u njegovoj zaslijepljenosti za grijeh i ustrajnost u
grijehu.
Preuzetnost je grešna i svake osude vrijedna, jer Božje milosrđe i
strpljivost tako sramotno upotrebljava. Čovjek se treba nadati
oproštenju grijeha samo onda ako se iskreno obrati i pokaje.
Bog je obećao oproštenje grijeha samo onim skrušenim grešnicima koji su
se ozbiljno odlučili na poboljšanje života, što potvrđuje Gospodin: ''Ako
se bezbožnik odvrati od svih grijeha što ih počini, i bude čuvao sve
moje naredbe i vršio zakon i pravdu, živjet će i neće umrijeti.'' (Ez 18,21).
Naprotiv, onim grešnicima koji se ne odluče na poboljšanje života Bog
nije obećao oproštenje grijeha, nego im je zaprijetio vječnim
prokletstvom, što potvrđuje evanđelist Luka: ''Štoviše, ako se ne obratite, svi ćete tako izginuti.'' (Lk 13,5).
Bog ima s grešnikom dosta strpljenja, međutim koliko će ga dugo čekati i
koliko mu je vremena odredio za pokoru to nije objavio. Samo je objavio
da će oni koji zloupotrebljavaju njegovu milost vječno propasti, što
potvrđuje Mudrost Božja: ''Koliko
sam vas zvala, a vi ste odbijali; pružala sam ruku, ali je nitko ne
opazi. Nego ste odbacili svaki moj savjet i niste poslušali moje
opomene; zato ću se i ja smijati vašoj propasti, rugat ću se kad vas
obuzme tjeskoba: kad navali na vas strah kao nevrijeme i zgrabi vas
propast kao vihor, kad navali na vas nevolja i muka.'' (Izr 1,24-27).
Preuzetnik kao i svaki drugi grešnik koji Božje strpljenje i
milosrđe neprestano zloupotrebljava, odnosno koji stalno odgađa svoje
obraćenje završit će među prokletima u Paklu, što po Sirahu potvrđuje Duh Sveti: ''Ne
reci: 'Griješio sam, pa što!' jer Gospod umije čekati. Ne uzdaj se
toliko u oproštenje, da gomilaš grijeh na grijeh. Ne reci: 'Veliko je
milosrđe njegovo, oprostit će mi moje mnoge grijehe!' jer je s njime
milosrđe i gnjev, i na grešnike pada srdžba njegova. Ne oklijevaj
vratiti se njemu, i ne odgađaj iz dana u dan; jer će iznenada njegov
gnjev planuti, i u čas osvetni ti ćeš propasti.'' (Sir 5,4-7).
Lažnim pouzdanjem
Četvrti grijeh prema svetoj kršćanskoj nadi je lažno pouzdanje, a ono je
onda kada se čovjek nada da će mu Bog obećao dati na neki drugi način
nego što to drugima daje!
Takav čovjek uveliko griješi i Boga zamara, jer želi nešto postići
nenaravnim sredstvima. On očekuje da mu ono što želi i što mu je
potrebno Bog udjeli čudom ili nekim drugim izvanrednim načinom.
Primjer krivog ili lažnog pouzdanja imamo onda kada bolesnik u očekivanju da mu Bog čudom povrati zdravlje odbija liječnika i lijek koji mu je potreban.
Primjer krivog ili lažnog pouzdanja imamo onda kada bolesnik u očekivanju da mu Bog čudom povrati zdravlje odbija liječnika i lijek koji mu je potreban.
Nadalje, lažno pouzdanje bi bilo i onda kada bi se čovjek bez potrebe
izlagao tjelesnoj i duševnoj pogibelji i računao na to da će ga Bog
osobitom zaštitom od štete sačuvati!
Krivim pouzdanjem griješi onaj čovjek koji se bezbrižno i lakoumno
izvrgava prigodi grijeha. Takav čovjek koji se druži s bezbožnim
ljudima i prisustvuje razuzdanim ili nekreposnim zabavama te čita krivovjerne i
bezvjerne knjige nada se da će ga Bog od pogibelji sačuvati. Međutim, on
zaboravlja da bez izrazito velike nužde Bog nikada ne čini čudo i zato
je njegovo pouzdanje u Boga lažno i posve grešno.
Lažno pouzdanje je i onda kada čovjek smatra da može vlastitim silama
grijeh izbjegavati, dobra i zaslužna djela činiti i bez pomoći Božje
milosti se spasiti!
Takvim krivim pouzdanjem čovjek ne griješi samo prema svetoj kršćanskoj nadi nego i prema svetoj kršćanskoj vjeri koja govori
da je milost Božja potrebna za svako čovjekovo dobro djelo i da
sam po sebi čovjek ne može ništa učiniti za svoje spasenje, što potvrđuje Gospodin: ''Jer bez mene ne možete ništa učiniti.'' (Iv 15,5).
Lažnim pouzdanjem čovjek griješi i onda kada bi vječno blaženstvo
smatrao Božjim darom i živio u nadi da će ga bez svog sudjelovanja i
ostvariti!
Sveta katolička vjera uči da je Bog čovjeka stvorio bez njegova
sudjelovanja i bez njegove zasluge te da neće niti može tog istog
čovjeka spasiti bez njegova sudjelovanja i bez njegove zasluge.
Zato čovjek treba svoje spasenje dobrim djelima osigurati i samo tako
će mu biti otvoren ulaz u Božje kraljevstvo. Tko zanemari svoje spasenje
i nada se vječnom blaženstvu ima lažno pouzdanje koje je posve krivo i
koje se protivi redoslijedu spasenja koje je od Boga ustanovljeno.
Nadalje, lažno pouzdanje ima i onaj čovjek koji očekuje oproštenje grijeha, a da pri tome ne prestaje griješiti!
Kod ispovijedi takvog čovjeka fali pravo i iskreno njegovo pokajanje
te dobra i čvrsta odluka za poboljšanje života. Takav čovjek nema
čvrstu odluku da ostavi svoje zle i grešne običaje te nema snage da
povrati tuđa dobra koja je otuđio. On stavlja čvrstu nadu u svoju
ispovijed i drži da će mu Bog grijehe oprostiti samo ako nađe svećenika
koji će ih odriješiti. Takav čovjek se uveliko vara jer sve do tada dok
se ne ispune uvjeti pod kojima Bog grijehe oprašta tako dugo je njegovo
pouzdanje krivo i pogibeljno te on ostaje u grijehu i ako se uistinu ne
popravi tada vječno propada.
Isto tako se vara i onaj čovjek koji svoje pouzdanje stavlja u
stanovite pobožnosti, molitve, proštenja, blagoslovljene stvari i nada
se da će mu te stvari osigurati sretnu i blaženu smrt ako se ne popravi i
ne pokaje za života.
U tome svom lažnom pouzdanju takav čovjek zaboravlja činjenicu da
nema šanse da osigura sretnu i blaženu smrt sve dok se nalazi u smrtnom
grijehu. Samo čovjek koji se ne nalazi u smrtnom grijehu i koji se
uzda u Boga i gorljivo radi oko svoga spasenja ima svetu kršćansku nadu i
moći će jednom na kraju svoga života po primjeru apostola Pavla reći: ''Već
se moja krv izlijeva u Božju čast, vrijeme je moje smrti blizu.
Plemenitu sam borbu izvojevao, trku dovršio, vjeru sačuvao. Već mi je
pripravljen vijenac pravednosti koji će mi u onaj Dan dati Gospodin,
pravedni sudac, i ne samo meni nego i svima koji budu željeli njegov
dolazak.'' (2 Tim 4,6-8). Amen!
Nema komentara:
Objavi komentar