Da se odgovor na ovo pitanje pogrešno ne shvati, nužno je znati da čovjek
svojim ljudskim silama, odnosno bez Božje pomoći uopće nije u stanju izvesti
nešto dobro i ugodno Bogu jer Gospodin govori: ''Ja sam trs, vi ste mladice. Tko ostaje u meni i ja u njemu, rodi mnogo roda. Jer bez mene ne možete ništa učiniti.'' (Iv 15,5).
I apostol Pavao tvrdi: ''To
ne znači da bismo sami po sebi bili sposobni nešto pomisliti kao da bi
dolazilo od nas. Ne naša sposobnost dolazi od Boga, koji nas je i
osposobio da budemo službenici Novoga saveza; ne slova, nego Duha, jer
slovo ubija, a Duh oživljava.'' (2 Kor 3,5-6).
Dakle, kada bi se oslanjali na svoje vlastite sposobnosti i sile tada ne bi mogli vršiti i držati Božje zapovijedi. Zato nam Bog i daje
svoju milost da možemo izvršiti sve što se traži za naše spasenje i
blaženstvo, jer apostol Pavao tvrdi: ''Zato se i trudim i borim prema njegovoj djelotvornosti koja snažno očituje svoju silu u meni.'' (Kol 1,29).
Tu jasnu istinu svjedoči Sveto pismo, nauk svete Crkve, primjeri Svetih i zdrav razum.
Tu jasnu istinu svjedoči Sveto pismo, nauk svete Crkve, primjeri Svetih i zdrav razum.
Tako, već je po Mojsiju izraelskom narodu Bog rekao: ''Ova zapovijed što ti je danas dajem nije za te preteška niti je od tebe predaleko.'' (Pnz 30,11).
Ove riječi pokazuju da je posve lako moguće vršiti Božji zakon samo ako imamo dobru volju. Božji zakon Gospodin Isus Krist predočava
prispodobom o slatkom jarmu i lakom bremenu riječima: ''Jer jaram je moj sladak, a moje breme lako.'' (Mt 11,30).
I apostol Ivan uvjerava da nije teško vršiti Božje zapovijedi kada govori: ''Jer u ovome stoji ljubav prema Bogu: da vršimo njegove zapovijedi. A njegove zapovijedi nisu teške.'' (1 Iv 5,3).
Gospodinove i riječi apostola Ivana ne bi imale smisla kada ne
bi mogli vršiti Božje zapovijedi. Pa, zar bi se onda zapovjedi mogle
nazivati slatkim jarmom i lakim bremenom kada se ne bi mogle vršiti? Stoga,
s pomoću Božje milosti ne samo da je to moguće nego je upravo i lako.
Ako i naiđemo na mnoge zapreke gdje nam oholi ljudi oko nas, naša ljudska narav sklona grijehu i Sotona raznoliko otežavaju put u Nebo, Bog ostaje vjeran i, po riječima apostola Pavla, neće dopustiti napast preko naših mogućnosti nego će s napašću pružiti i pomoć da sve možemo podnijeti: ''Nikakva kušnja veća od ljudske snage nije vas zadesila. Bog je vjeran i neće dopustiti da budete kušani preko vaših snaga, nego će vam zajedno s kušnjom dati sretan ishod, da je možete podnijeti.'' (1 Kor 10,13).
Ako i naiđemo na mnoge zapreke gdje nam oholi ljudi oko nas, naša ljudska narav sklona grijehu i Sotona raznoliko otežavaju put u Nebo, Bog ostaje vjeran i, po riječima apostola Pavla, neće dopustiti napast preko naših mogućnosti nego će s napašću pružiti i pomoć da sve možemo podnijeti: ''Nikakva kušnja veća od ljudske snage nije vas zadesila. Bog je vjeran i neće dopustiti da budete kušani preko vaših snaga, nego će vam zajedno s kušnjom dati sretan ishod, da je možete podnijeti.'' (1 Kor 10,13).
Krivovjerci 16. stoljeća i njihove pristaše iznose mjesta iz Svetog
pisma iz kojih se da razumjeti i zaključiti da vršenje Božjih zapovijedi
nije moguće. Oni to nastoje dokazati riječima apostola Petra: ''Čemu sada iskušavate Boga stavljajući učenicima na vrat jaram koji ni naši očevi ni mi ne mogosmo nositi?'' (Dj 15,10).
Međutim, apostol Petar ovdje ne govori o Deset zapovijedi već o
obrednom zakonu Izraelaca koji se je odnosio na Božju službu, obrezanje,
građanski i kućni život Izraelaca, i koji je sadržavao mnoštvo propisa
da ga uz najveću mjeru savjesti nisu mogli ispunjavati.
Na žalost, u to vrijeme bilo je kršćana koji su se obratili iz židovstva
tako nerazumnih i nerazboritih da su i od ostalih kršćana tražili
vršenje toga obrednog zakona. Zato je apostol Petar naložio da se taj
obredni zakon ne smije natovariti kršćanima na leđa.
Stoga, prigovor krivovjeraca ne vrijedi jer apostol Petar ne govori o kreposnom zakonu koji je sadržan u Deset zapovijedi već samo govori o obrednom zakonu Izraelaca, a koji se kršćana uopće ne tiče.
Stoga, prigovor krivovjeraca ne vrijedi jer apostol Petar ne govori o kreposnom zakonu koji je sadržan u Deset zapovijedi već samo govori o obrednom zakonu Izraelaca, a koji se kršćana uopće ne tiče.
Krivovjerci se pozivaju također i na apostola Pavla koji govori: ''Ja,
naime, znam da nikakvo dobro ne stanuje u meni, to jest u mome tijelu.
Zaista, htjeti dobro jest u mojoj moći, ali nije učiniti ga, budući da
ne činim dobro koje hoću, nego činim zlo koje neću.'' (Rim 7,18-19).
Oni ovdje žele reći da apostol Pavao izričito govori o tome da i
uz najbolju volju nismo u stanju izvršiti dobro koje nalaže i propisuje
Božji zakon. Kao i ranije nužno je reći da po svojim naravnim
silama doista nismo u stanju ispunjati Božji zakon kada bi bili prepušteni
sam sebi, jer bi grešna pohota koja u nama stanuje našu dobru volju
uvijek savladala i učinila je nemogućom da čini dobro. Zato, pod
uvjetom da za nju molimo, Bog nas i pomaže svojom milošću koja nam
daje snagu da zlu pohotu ukrotimo i vršimo Božje zapovijedi.
Stoga, apostol Pavao odmah govori, pošto je govorio o zloj pohoti koja
želi zaustaviti svako čovjekovo dobro, da od tog nesretnog stanja možemo biti oslobođeni jedino po milosti Božjoj: ''Jadan ti sam ja čovjek! Tko će me izbaviti od ovog smrtonosnog tijela? Hvala Bogu po Isusu Kristu, Gospodinu našemu!'' (Rim 7,24-25).
Protestanti navode još i ovo mjesto iz riječi apostola Ivana: ''Ako tvrdimo da grijeha nemamo, sami sebe varamo, i u nama nema istine.'' (1 Iv 1,8).
Iz ovih riječi apostola Ivana oni zaključuju da svi ljudi griješe i
krše Božji zakon te da im nije moguće ispunjavati ga. Odmah se treba
utvrditi da je to krivi zaključak, jer pod uvjetom da ako svi ljudi na
zemlji krše Božje zapovijedi i griješe njima je ipak Bog ostavio
mogućnost da u potpunosti vrše te iste zapovijedi.
Posve dobro i ispravno se može zaključiti da svi koji krše zapovijedi
to čine svojevoljno, oni ne griješe iz nužde već zlorabe svoju slobodnu
volju, ne zbog toga što drukčije ne mogu već zbog toga što drukčije ne
žele.
Apostol Ivan u navedenim riječima ne govori o teškim već o lakim
grijesima. Tih lakih grijeha se nitko bez osobite Božje milosti ne može
sačuvati. Zato u Mudrim izrekama i piše: ''Jer padne li pravednik i sedam puta, on ustaje.'' (Izr 24,16).
Te manje pogreške ili lakši grijesi ne oduzimaju pravedniku pravdu, jer
se oni po iskrenoj ispovijedi i gorljivoj pokori odmah posve opraštaju.
Zato je Tridentski sabor i donio ovaj zaključak: ''Iako sveti i
pravedni u svome ovozemaljskom životu također ponekad upadaju u lake i
svagdašnje oprostive grijehe oni radi toga ne prestaju biti pravedni.''
Sveta Crkva je uvijek učila da je posve moguće vršiti Božje
zapovijedi!
Tako, u jednom svome govoru sv. Bazilije kaže: ''Zloban je onaj tko veli da je nemoguće ispunjavati zapovijedi Duha Svetoga.''
Tako, u jednom svome govoru sv. Bazilije kaže: ''Zloban je onaj tko veli da je nemoguće ispunjavati zapovijedi Duha Svetoga.''
Sv. Ivan Zlatousti također govori: ''Nipošto se ne tuži na Gospodina jer on ne zapovijeda ono što je nemoguće.''
I sv. Jeronim govori i uči: ''U to ne treba sumnjati da je Bog zapovjedio samo ono što je moguće i ispuniti.''
Opširno o tome raspravlja i sv. Augustin koji se slaže s tim da je
izvršavanje svetih zapovijedi Božjih spojeno s određenim poteškoćama,
ali odmah dodaje i upućuje na molitvu kojom dobivamo milost da
možemo sve činiti što nam je Bog zapovjedio:
''Istina je da čovjek poradi svoje slabosti i s običnom milošću koju
svi ljudi dobivaju ne može ispunjati neke Božje zapovijedi, ali sebi
molitvom može pribaviti onu moćnu pomoć koja mu daje snagu da ispunja i
te zapovijedi koje s običnom milošću ne može. Bog ne zapovijeda ništa
što je nemoguće izvršiti. Kada ti nešto zapovijedi onda te i opominje da
činiš što možeš i da moliš za ono što ne možeš kako bi ti pomogao da
možeš zapovjeđeno izvršiti.''
Ovu istinu je potvrdio i sabor u Orange-u rekavši: ''Prema kršćanskoj nauci mi vjerujemo u to kako smo krštenjem svi dobili milost da s
Kristovom pomoći možemo ispuniti sve ono što se tiče našeg spasenja samo
ako to želimo.''
Zato je s pravom sabor u Tridentu izrekao: ''Tko rekne da je nemoguće
vršenje zapovijedi Božjih onome koji se nalazi u milosti Božjoj neka je
izopćen.''
Životi Svetih daju svjedočanstvo da je moguće vršiti Božje zapovijedi, a Sveto pismo spominje mnoge koji su ih vjerno vršili.
Tako, ono svjedoči za Nou koji je bio pravedan i savršen čovjek, za
Joba da se bojao Boga i čuvao zla, o Jošui da nije nikada ni jedne
zapovijedi prekršio, za Samuela da je živio prema Zakonu i bio mu
vjeran, o Zahariji i Elizabeti da su bili pravedni pred Bogom i da su
vjerno izvršavali sve njegove zapovijedi.
U svetoj Crkvi ima mnoštvo Svetih koji su vjerno i savršeno
vršili sve Božje zapovijedi te su tako čisto i sveto živjeli da su više
bili anđeli nego ljudi. Postavlja se pitanje, što dokazuju primjeri ovih Svetih?
Ništa drugo nego da ako želimo možemo vršiti Božje zapovijedi. Kao
i svi drugi kršćani, Sveti su imali istu narav, borili su se s istim
ili puno težim napastima i pogibeljima za svoj spas i nisu dobivali više
milosti od drugih kršćana.
Dakle, ako su oni mogli Bogu služiti i vršiti njegovu volju zašto to ne bi mogli i svi drugi vjernici?
Sv. Augustin o tome govori: ''Sudnji dan pokazat će mi toliko sudaca za
moju osudu koliko će mi sva vremena pokazati vjernih vršitelja
božanskog Zakona. Toliko tužitelja koliko sam imao uzora i toliko
svjedoka koji se ne mogu sakriti koliko je u svakom staležu bilo
kreposti koje su vršene i koje je valjalo vršiti.''
Poslije ovih Augustinovih riječi samo ako smo nerazumni i nerazboriti možemo reći da nismo u stanju vršiti ono što Bog zapovijeda. Iz
njih je vidljivo da će Sveti na Dan suda ustati pred mnoge kršćane pa
tako i pred nas i u laž nas natjerati ako budemo rekli da nismo mogli vršiti
Božje zapovijedi. Posebno će sveti mučenici koji su radi vjere i
kreposti tako strašne progone trpjeli ustati kao tužitelji i povikati:
''Nije istina da niste mogli vršiti zapovijedi Božje! Vi ste u tako
mirnim vremenima živjeli da vam radi vršenja vaših vjerskih dužnosti
nije ni vlas s glave pala. Kao takvi još imate hrabrosti tražiti ispriku
za svoje grijehe i govoriti kako niste mogli vršiti Božji Zakon koji
smo mi vršili iako smo bili nemilosrdno napadani izgubivši svoju
slobodu, svoja dobra i svoj život.''
Doista, što bi mogli odgovoriti na ove tvrdnje a da ne ispadnemo
nerazumni i nerazboriti? Razumnom i razboritom je posve jasno da se na
ove tvrdnje nema što odgovoriti. Primjeri Svetih jesu pouka da
možemo marljivo vršiti sve Božje zapovijedi i da možemo posve glasno reći sa
sv. Augustinom: ''Drugi su mogli zašto ne bih i ja mogao!''
Nadalje, može se reći kako i sam razum svjedoči o tome da možemo vršiti Božje zapovijedi!
Kako je poznato grijeh je svojevoljno kršenje Božjeg zakona i zato kada
ne bi bilo moguće vršiti Zakon onda ne bi mogli ni griješiti,
jer tada Zakon ne bi kršili svojevoljno nego iz nužde.
Na primjer, kada bi kršili šestu ili sedmu Božju zapovijed ne bi nam se moglo uzeti za grijeh isto kao ni životinji koja slijedi svoj
nagon kada zadovoljava svoju tjelesnu pohotu ili potrebu za jelom. Tada
bi se o grijesima trebalo reći da im je Bog začetnik jer je dao
zapovijedi koje se ni uz najbolju volju ne mogu vršiti. Međutim, tko će
razuman i razborit reći da ne možemo sagriješiti ili to da je Bog
začetnik grijeha?
Da možemo griješiti svjedoči nam savjest i sud sviju ljudi oko
nas, a da Bog nije začetnik grijeha uči sveta katolička vjera koja
kaže da od Boga kao najsvetijeg bića ne može dolaziti ništa zlo, nego
samo dobro. Kada ne bi bilo moguće vršiti zapovijedi onda Bog ne bi imao
pravo suditi i kazniti prekršitelje tih zapovijedi. Kada bi ih ipak
kaznio i potjerao u vječno prokletstvo to bi bila najveća nepravednost, a
prokletnici bi imali potpuno pravo kada bi Boga označili kao strašnog
silnika.
Ako nas sveta kršćanska vjera uči da je Bog pravedan i dobrostiv, kako onda može biti silnik i zato smo dužni odbaciti svaku misao koja nas navodi na to da nismo u stanju vršiti sve Božje zapovijedi.
Ako nas sveta kršćanska vjera uči da je Bog pravedan i dobrostiv, kako onda može biti silnik i zato smo dužni odbaciti svaku misao koja nas navodi na to da nismo u stanju vršiti sve Božje zapovijedi.
Kada ne bi mogli vršiti Božje zapovijedi onda se ne bi mogli ni
spasiti, jer je za postignuće vječnog blaženstva prijeko potrebno
vršiti zapovijedi. Zato je Gospodin i rekao mladiću: ''Ako hoćeš ući u život, vrši zapovijedi!'' (Mt 19,17).
Ove Gospodinove riječi sasvim jasno kažu da u Nebo vodi samo vršenje svih Božjih zapovijedi.
Dakle, kada ne bi bilo moguće vršiti zapovijedi onda se ne bi bilo
moguće ni spasiti. Tko bi mogao biti tako nerazuman i nerazborito reći
da se ne možemo spasiti? Zar nije Božja volja da se svaki čovjek
spasi? Nije li Gospodin došao na svijet da traži i spasi ono što se bilo
izgubilo? Zato smo dužni shvatiti da se možemo spasiti i da je u našoj moći
sve što se traži za postignuće blaženstva, odnosno da nam je posve
moguće vršiti Božje zapovijedi.
Iskustvo i povijest uči da možemo i više činiti nego što nam Bog zapovijeda. Mogu
se navesti nebrojeni Sveti koji su držali evanđeoske savjete, odnosno
dragovoljno siromaštvo, savršenu čistoću i potpunu poslušnost i koji su
još puno toga činili, a što nisu trebali. Znali su cijele noći probdjeti
u molitvi, kroz više godina za hranu su znali uzimati samo kruh i vodu,
vršili su puno drugih strogih žrtava, razdijelili bi svoj cijeli imetak
siromasima, dvorili bolesnike, radili s neumornom gorljivošću oko
spasenja duša te u kršćanskim krepostima postigli tako visoki stupanj
savršenosti da se svijet oko njih divio. Neki Sveti zavjetovali su se uvijek činiti ono što je u trenutnim
prilikama savršeno i ugodno Bogu.
Sv. Ivan Zlatousti kaže: ''Mnogi idu dalje nego što zapovijedi sežu kad čine
i ono dobro što Bog nije zapovjedio već je prepustio našoj slobodnoj
volji.''
Iz ovih je njegovih riječi posve vidljivo da možemo činiti i
više od onoga što nam je zapovjeđeno. Stoga, nije li posve nerazumno i
nerazborito tvrditi da se ne može činiti sve ono što Bog zapovijeda?
''Jedne subote dođe on u kuću nekog člana Velikog vijeća, farizeja, na
objed. Prisutni su ga zlobno promatrali. Baš je pred njim stajao neki
čovjek koji je imao vodenu bolest. Isus zapita zakonoznance i farizeje:
'Je li dopušteno subotom ozdravljati ili nije?' Šutjeli su. Tada Isus
prihvati bolesnika rukom te ga izliječi i otpusti. A njima reče: 'Ako
nekomu od vas upadne sin ili vol u zdenac, zar ga neće odmah, i u
subotu, izvaditi?' Na to ne mogaše ništa odgovoriti. Promatrajući kako
su uzvanici sebi izabrali prva mjesta, reče im usporedbu: 'Kad te tko
pozove na svadbu, ne sjedaj na prvo mjesto, da ne bi bio pozvan tko
odličniji od tebe i da ti tvoj i njegov gostoprimac, kada dođe, ne bi
rekao: 'Ustupi mjesto ovomu!' Tada bi ti, postiđen, morao zauzeti zadnje
mjesto. Nego, kad si već pozvan, hajde i sjedi na zadnje mjesto, da ti
gostoprimac, kada dođe, rekne: 'Prijatelju, pomakni se naviše!' Tada ćeš
biti počašćen pred svim uzvanicima. Jer svaki koji se uzvisi bit će ponižen, a koji se ponizi, bit će uzvišen.'' (Lk 14,1-11)
U ovom dijelu Evanđelja iznenađuje to što Isus želi jesti kod
farizejskog poglavara kada zna da su mu farizeji zakleti neprijatelji i
da ga je ovaj pozvao samo zato da mu postavi kakvu zamku. Postavlja se pitanje, zašto je Gospodin prihvatio poziv iako je poznavao namjere farizeja? Odgovor je jasan, upravo zato što je htio farizeje poučiti o njihovim zabludama i ujedno izliječiti jednoga bolesnog čovjeka.
Po Gospodinovu primjeru sa zlim ljudima možemo se družiti samo
onda kada to zahtjeva dužnost svete katoličke ljubavi, odnosno kada se
možemo nadati da ćemo ih na bolji put dovesti. Lakoumno druženje sa zlim
ljudima dužni smo uvijek izbjegavati radi pogibelji zaraze od
grijeha. To vrijedi osobito za mladež koja pri stalnom općenju s
pokvarenim i zlim ljudima vrlo lako može zaći na stranputicu i nevinost
izgubiti.
Poznato je da su farizeji stalno pratili Isusa, ne zato da slijede
njegov primjer, već da ponešto nađu radi čega bi ga mogli optužiti. Iz
navedenoga dijela Evanđelja vidi se da je bila subota i da je neki
čovjek koji je imao vodenu bolest također bio u dvorani za jelo. Sa
sigurnošću se može reći da su ga farizeji namjerno pozvali samo da vide
što će Isus učiniti, odnosno hoće li ga u subotu ozdraviti. Zbog toga
što je poznavao njihove misli Isus ih je upitao: ''Je li dopušteno subotom ozdravljati ili nije?'' (Lk 14,3).
Na ovo pitanje oni su šutjeli, što iz lukavosti kako bi Gospodinu svoje
misli sakrili, a što iz straha da ne dođu u nepriliku sa svojim krivim
odgovorom. Tako se iz njihova primjera jasno može vidjeti da i u
čovjekovoj šutnji može biti puno zlobe.
Kako su farizeji šutjeli Gospodin nije dugo čekao njihov odgovor nego
je bolesnika ozdravio i poslao ga da ide svojim putem. Pošto je učinio
to očigledno čudo Gospodin se obraća farizejima primjerom spašavanja
sina, odnosno vola iz zdenca da ih pouči kako djela milosrđa u subotu ne
mogu biti zabranjena. Ovakvom se govoru farizeji nisu nadali te su opet
po običaju u takvim prilikama šutjeli.
Nadalje, kako je glavni grijeh farizeja bio oholost i žudnja za čašću
svijeta Isus ih je pričom o uzvaniku na svadbi htio od toga izliječiti.
Htio im je reći da će zbog svoje oholosti biti poniženi i kažnjeni već
na ovom svijetu, a ako kojim slučajem i izbjegnu kazni na ovom svijetu
onda će sigurno biti kažnjeni na drugome, jer će svi oholi ljudi sa
Sotonom biti bačeni u Pakao dok će ponizni naći svoja mjesta među
anđelima i Svetima u Nebu.
Stoga, najviše trebamo izbjegavati oholost i žudnju za čašću
svijeta i kao takvi dužni smo se od Gospodina učiti da budemo blaga i ponizna
srca. Samo ako smo blaga i ponizna srca možemo se nadati milosti od
Boga da sve njegove zapovijedi možemo vršiti i raditi oko svoga spasenja.
Dakle, posve je sigurno da možemo vršiti Božje zapovijedi samo
ako to ozbiljno želimo što posve jasno svjedoče Sveto pismo, sveta Crkva, primjeri Svetih i zdrav razum.
Bog nije prestrog nego je posve milostiv Otac i ne nameće tereta kojega ne možemo nositi. Uz pomoć obilne Božje milosti možemo
izvršiti sve što se od nas traži bez velikih poteškoća. Zna
se kako Sotona traži od svojih službenika daleko veće zahtjeve nego Bog
od svojih i kada bi se toliko mučili za Nebo koliko se mučimo za
Pakao našli bi svoje mjesto među svetim mučenicima.
Zbog toga dužni smo donijeti čvrstu odluku kojom ćemo revno i
ustrajno vršiti Božje zapovijedi i ne smijemo se dati zavesti zlim
primjerima opakih ljudi koji drsko krše Božje zapovijedi i grijeh na
grijeh gomilaju. Dužni smo dobro razmisliti o tome da Božje prokletstvo
stiže sve one koji se usude kršiti njegov sveti Zakon.
U vrijeme Noe, Bog je uništio cijeli svijet jer ga više nije slušao. Ista
sudbina čeka i svakoga koji ne čini ono što mu Bog zapovijeda.
Ako se u našem srcu podignu različite strasti i mnoge unutrašnje i
vanjske napasti koje nam pripravljaju teške duhovne i tjelesne borbe tada
se trebamo obratiti Bogu te ga s puno pouzdanja moliti za njegovu
milost kako bi nas Bog podigao i ojačao da možemo sve zapreke savladati i u
njegovoj službi ustrajati.
Bog je vjeran i neće dopustiti da budemo kušani preko svojih
mogućnosti već će nam kod napasti dati svoju pomoć da istu može
savladati. Prema onome što Bog zapovijeda dužni smo se ponašati
krajnje ozbiljno i u svome djelovanju ne smijemo gledati na zemaljske i
ljudske obzire. Božja volja nama treba biti iznad svega i pravilo u
životu. Zato je Mojsije i rekao Izraelcima: ''Pazite,
dakle, da radite kako vam je Jahve, Bog vaš, naložio! Ne skrećite ni
desno ni lijevo. Slijedite potpuno put koji vam je Jahve, Bog vaš,
označio, da tako uzmognete živjeti, imati sreću i dug život u zemlji
koju ćete zaposjesti.'' (Pnz 5,32-33). Amen!
Nema komentara:
Objavi komentar