Sedam tjelesnih djela milosrđa
''Ali on, želeći se pokazati pravednim, zapita Isusa: 'Tko je onda moj bližnji?' Isus odvrati: 'Neki čovjek, silazeći iz Jeruzalema u Jerihon, zapade među razbojnike, koji ga svuku i još k tomu izrane, ostave napola mrtva pa odu. Slučajno je istim putem silazio neki svećenik pa kad opazi, zaobiđe ga i prođe. A tako i neki levit, kad dođe tu i kad ga opazi, zaobiđe ga i prođe. Neki putnik Samarijanac dođe blizu njega pa kad ga vidje, sažali se. Pristupi mu, opra mu rane uljem i vinom i zavi ih. Zatim ga stavi na svoje kljuse, odvede u gostionicu i preuze za nj brigu. Sutradan izvadi dva dinara i dade ih gostioničaru: 'Brini se za nj – reče mu – pa ako što više potrošiš, ja ću ti na povratku platiti.' Koji se, po tvome mišljenju, od te trojice pokazao bližnjim onomu što je zapao među razbojnike?' Odgovori mu: 'Onaj koji mu iskaza milosrđe.' 'Idi pa i ti čini tako!' reče mu Isus.'' (Lk 10,29-37)
U ovom dijelu Evanđelja Gospodin nas želi poučiti tko je naš bližnji, odnosno ovom pričom
želi nam pokazati da je svaki čovjek bez obzira bio nam prijatelj ili
neprijatelj naš bližnji kojeg smo dužni nesebično ljubiti i po svojim
trenutnim materijalnim mogućnostima pomoći u njegovoj tjelesnoj potrebi.
Kada općenito govorimo o tjelesnim djelima milosrđa ili o dijeljenju raznih vrsta milostinje nužno je reći:
O dužnosti dijeljenja milostinje
O koristi dijeljenja milostinje
O dužnosti dijeljenja milostinje
Da što bolje shvatimo dužnost dijeljenja milostinje nužno je odgovoriti:
Tko je sve dužan dijeliti milostinju
Kome smo dužni dijeliti milostinju
Koliko smo dužni dijeliti milostinje
Kako smo dužni dijeliti milostinju
Tko je sve dužan dijeliti milostinju
Milostinju smo dužni dijeliti svi koji to možemo, jer dužnost dijeliti milostinju slijedi iz ljubavi prema bližnjemu!
Ako iskreno ljubimo bližnjega tada mu iz srca želimo svako dobro,
odnosno radujemo se kada mu je dobro, a žalosni smo ako ga kakvo zlo snađe.
To dobrohotno mišljenje nas sili da bližnjemu koji je u nuždi
pomognemo koliko možemo.
Očit znak da bližnjega ne ljubimo je onda kada ga u njegovoj
potrebi ostavimo bez nužne pomoći. Iz tog razloga i govori apostol Ivan: ''Dječice, ne ljubimo riječju i jezikom, nego djelom i iskreno.'' (1 Iv 3,18).
Kako davanje milostinje nužno spada u ljubav prema bližnjemu i naravna
je posljedica iste posve je jasno da smo na davanje milostinje tako obavezni kao i na ljubav prema bližnjemu.
Ako smo razumni i pravedni znamo da teško griješimo ako ne ljubimo
bližnjega. Nama je tada posve jasno da kršimo strogu Božju zapovijed ako
ne dajemo milostinju i da ćemo biti odbačeni u Pakao, što potvrđuje Gospodin:
''Idite
od mene, prokleti, u oganj vječni što je pripravljen đavlu i anđelima
njegovim! Jer bijah gladan, i ne dadoste mi jesti; bijah žedan, i ne
dadoste mi piti; bijah putnik, i ne primiste me; gol, i ne obukoste me;
bolestan i u tamnici, i ne pohodiste me.'' (Mt 25,41-43).
U ovim riječima Gospodin govori da već samo propuštanje djela milosrđa donosi nam vječno prokletstvo. To isto Gospodin uči i potvrđuje u
priči pod naslovom: ''Škrti bogataš i siromašni Lazar'' (Lk 16,19-31).
U toj priči škrtom bogatašu se predbacuje to što je pred svojim vratima
siromašnog Lazara ostavio bez pomoći, a to propuštanje milosrđa bilo je
dosta da bude predan na vječne muke u Paklu. Zato apostol Jakov i
govori: ''Jer onoga koji ne bude iskazivao milosrđa zadesit će sud bez milosrđa; a milosrđe se smije sudu.'' (Jak 2,13).
Obzirom na Gospodinove kao i na riječi apostola Jakova papa Leo govori:
''Milosrđe je tako velika krepost da bez nje sve druge kreposti ništa
ne vrijede. Ako netko vjeruje, posti, drži čistoću a milosrđe mu
nedostaje kao takav neće postići milosrđe.''
Dakle, varamo se ako mislimo da je milostinju davati samo dobro
djelo koje je svakome ostavljeno na slobodnu volju kao i to da onaj koji
milostinju ne daje, iako se lišava mnogih zasluga, kod Boga kako takav
ne griješi niti se treba strašiti odgovornosti.
Milostinju davati naša je stroga dužnost, a ako tu dužnost
možemo ispuniti, a to ne činimo kao takvi ne trebamo se nadati spasenju, nego
vječnom prokletstvu. Osobito bogataši, odnosno oni koji
posjeduju više nego što im je potrebno za uzdržavanje prema njihovu staležu dužni su milostinju davati.
Po svetom katoličkom nauku mi nismo vlasnici imetka kojeg posjedujemo
već samo njegovi uživatelji i upravitelji, odnosno sve što imamo i posjedujemo
ne dolazi od nas nego isključivo i jedino od Boga, što potvrđuje
apostol Jakov: ''Ne
varajte se, ljubljena braćo moja: svaki dobar dar, svaki savršen poklon
dolazi odozgo, od Stvoritelja zvijezda, u koga nema ni promjene, ni
zasjenjenja zbog mijene.'' (Jak 1,16-17).
Upravo iz ovog razloga sa svojim zemaljskim dobrima ne smijemo
po svojoj volji gospodariti već smo ih dužni prema Božjoj volji
upotrebljavati. Međutim, postavlja se pitanje, što je Božja volja,
odnosno što Bog hoće?
Bog
hoće da od svog suviška dajemo bližnjemu kojemu fali nužno za
život. Upravo iz tog razloga je i podijelio zemaljska dobra nejednako,
odnosno dopustio je da jedni imaju mnogo, a drugi malo ili gotovo ništa
da bi bogati podupirali siromašne čineći im dobro da mogu normalno
živjeti i postići svoj životni cilj.
Dakle, bogataši rade protiv Božje volje i griješe ako od svog
suviška ne daju bližnjima koji su siromašni. Iz tog razloga apostol
Pavao u poslanici svome učeniku Timoteju govori: ''Bogatašima
ovoga svijeta prenesi, da ne budu bahati, da ne polažu nade u nesigurno
bogatstvo, nego u Boga, koji nam sve obilno daje na uživanje, da
iskazuju dobročinstva, da budu bogati djelima ljubavi, da budu
darežljivi i podatni, da tako sebi zgrću sigurno blago za budućnost kako bi postigli pravi život.'' (1 Tim 6,17-19).
Ali, ne samo bogataši, nego i oni koji nisu dobrostojeći dužni su,
ukoliko je moguće, milostinju davati, a sve po primjeru udovice iz
Evanđelja pod naslovom ''Udovičin dar'' (Lk 21).
Ako smo posve siromašni oslobođeni smo davanja milostinje, ali nam ljubav ipak nalaže da imamo sućut i dobru volju da bližnjemu pomognemo.
Ako siromahu ne možemo ni novcem niti bilo kojim drugim darom pomoći ipak imamo načina i prigoda da mu na drugi način pomognemo. Kao takvi siromaha možemo tješiti i preporučiti milosrđu drugih ljudi, možemo mu pomoći da nađe neki posao, odnosno ljubav prema bližnjemu zna pronaći sredstva i zna pomoći i onda ako i sama malo ili gotovo ništa posjeduje.
Ako siromahu ne možemo ni novcem niti bilo kojim drugim darom pomoći ipak imamo načina i prigoda da mu na drugi način pomognemo. Kao takvi siromaha možemo tješiti i preporučiti milosrđu drugih ljudi, možemo mu pomoći da nađe neki posao, odnosno ljubav prema bližnjemu zna pronaći sredstva i zna pomoći i onda ako i sama malo ili gotovo ništa posjeduje.
Dakle, iz svega rečenog se vidi da smo dužni davati milostinju ukoliko smo u mogućnosti bez obzira bili bogati ili siromašni.
Čineći tako ispunjamo i vršimo volju Božju o kojoj ovisi naše vječno
blaženstvo.
Kome smo dužni dijeliti milostinju
Da se na ovo pitanje dobro i u potpunosti odgovori nužno je
upozoriti na vrstu potrebe u kojoj se bližnji može naći, a ona može
biti trostruka, odnosno: krajnja, velika i obična!
U krajnjoj potrebi nalazi se bližnji koji je u pogibelji da izgubi
svoj život ili da upadne u tešku i dugotrajnu bolest. U takvoj potrebi
nalazio se je onaj čovjek iz Evanđelja pod naslovom ''Milosrdni Samarijanac''
(Lk 10,29-37), koji je na putu iz Jeruzalema u Jerihon upao među
razbojnike koji su ga smrtno ranili i orobili i koji bi kao takav umro
da mu u pomoć nije priskočio milosrdni Samarijanac.
U velikoj potrebi nalazi se bližnji kojemu prijeti veliko zlo kao što
je gubitak slobode, cijelog imetka, dobrog glasa, službe itd.
U običnoj potrebi nalazi se siromašan bližnji koji iako radi i
štedljivo živi ipak toliko ne posjeduje da bi imamo dovoljno za svoj
život.
Svome bližnjemu dužni smo pružiti milostinju ravnajući se prema potrebi u kojoj se ovaj nalazi.
Tako,
ako se bližnji nalazi u krajnjoj potrebi tada smo dužni pružiti
milostinju ne samo od svog suviška, nego i od onoga što je nužno i
neophodno za naš život.
Ako se bližnji nalazi u velikoj ili u običnoj potrebi tada mu od svoga
suviška dužni pomoći, a kada to ne bi učinili tada je posve
sigurno da u našem srcu uopće nema ljubavi.
O potrebi pružanja milostinje bližnjemu upozorava nas apostol Ivan: ''Tko
god posjeduje zemaljska dobra i vidi svoga brata u nevolji i od njega
zatvori svoje srce – kako će ljubav Božja ostati u njemu?'' (1 Iv 3,17).
Koliko smo dužni dijeliti milostinje
Na ovo pitanje odgovara stari Tobija koji poučava sina: ''Dijeli
milostinju od svoga dobra; kada dijeliš milostinju, neka ti ne bude oko
stisnuto. Ne okreći lice od siromaha, pa ni Bog neće okrenuti lica od
tebe. Od onoga što imaš i prema tome koliko imaš dijeli milostinju; imaš
li malo, daj malo, ali ne oklijevaj dati milostinju. Jer dobar polog
spremaš sebi za dan potrebe. Udijeljena milostinja oslobađa od smrti i
ne dopušta da odeš u mrak. Jer milostinja je mio dar pred licem
Svevišnjega.'' (Tob 4,7-11).
Koliku ćemo milostinju dati ne ovisi samo o tome koliki nam je
prihod već i o tome u kojem se stanju nalazimo, odnosno koliko imamo
izdataka i koliko će nam prihoda ostati pošto zadovoljimo svoje životne
potrebe, jer se veličina milostinje ne ravna prema veličini
našega prihoda već prema tome koliko nam ostane pošto zadovoljimo
svoje životne potrebe.
Dakle, možemo imati manji prihod, ali smo ipak dužni dati veću
milostinju od nekog drugoga koji ima veći prihod, jer nam i ostaje više
prihoda kada zadovoljimo svoje životne potrebe.
Pri davanju milostinje pred očima smo dužni imati riječi apostola Pavla: ''Tko škrto sije, škrto će i žeti; tko obilato sije, obilato će i žeti!'' (2 Kor 9,6).
Kako smo dužni dijeliti milostinju
Da bi dobili valjan odgovor na ovo pitanje nužno je utvrditi da:
Milostinja treba biti naše vlasništvo s kojom možemo slobodno raspolagati
Milostinju
smo dužni dijeliti spremno i rado iz srca
Milostinju
smo dužni dijeliti iz dobre nakane
Milostinju
smo dužni dijeliti u pravo vrijeme
Milostinja treba biti naše vlasništvo s kojom možemo slobodno raspolagati
Nama nije dopušteno krasti da bližnjemu udijelimo
milostinju. Ako steknemo tuđe dobro krađom, prijevarom ili
drugim nepravednim načinom stečeno ne možemo dati kao
svoju milostinju.
O tome sveti Grgur govori: ''Čovjek koji misli da sa tuđim dobrom može
dijeliti milostinju u zamci je Sotone jer u milostinju ne spada ono što
čovjek prijevarom stekne pa daje siromasima.''
Isto tako i sveti Izidor govori: ''O svoga pravednog dobitka čovjek
treba pomoći siromaha. Čovjeku ništa ne koristi ako je jednoga okrijepio
a od drugoga uzeo, jer takva sućut čovjeka ne čini blaženim nego ga
osuđuje.''
Stoga, varamo se ako mislimo da tako stečenom milostinjom svoje nepravde popravljamo i činimo djelo ugodno Bogu. Ako tako činimo tada smo dužni znati da milostinju te vrste Bog posve odbacuje i da tako dugo u grijehu ostajemo dok nepravedno stečeno dobro ne vratimo, odnosno učinjenu štetu
vlasniku ne nadoknadimo.
Milostinju
smo dužni dijeliti spremno i rado iz srca
Milostinju smo dužni dijeliti po uputi apostola Pavla: ''Neka svatko dadne kako je srcem odlučio, a ne sa žalošću i na silu, jer Bog ljubi vesela darivaoca.'' (2 Kor 9,6).
Ako sa zlovoljom i predbacivanjem dijelimo svoju milostinju
pokazujemo da imamo vrlo malo ljubavi prema Bogu i bližnjemu i da je naše
srce još uvijek više prikovano za zemlju nego za Nebo. Slični smo
čovjeku iz Evanđelja pod naslovom ''Pouka o molitvi''
(Lk 11,5-8), koji bi se samo zbog susjedove dosadne molbe ustao i dao
mu tražene kruhove. Tako udijeljena milostinja pred Bogom ima malu ili
nikakvu vrijednost.
Čovjek koji daje milostinju da bude samo
u duši miran a ne da siromaha okrijepi gubi ujedno dar i zaslugu, jer
je Bogu ugodan jedino onaj dar koji se daje samo iz ljubavi.
Milostinju
smo dužni dijeliti iz dobre nakane
Kao što kod svakog dobrog djela tako i kod davanja milostinje nakana treba biti na Boga upravljena!
Siromahe
smo dužni podupirati zato što Bog to od nas traži i da se kao
takvi Bogu svidimo pa da nas, zbog naših dobrih djela, Bog može
nagraditi.
O potrebi dobre nakane kod davanja milostinje Gospodin nas upozorava riječima: ''Zato,
kada daješ milostinju, ne trubi pred sobom, kako to čine licemjeri po
sinagogama i ulicama, da ih slave ljudi. Zaista, kažem vam, već su
primili svoju plaću.'' (Mt 6,2).
Dakle, ako zbog vremenite slave, odnosno radi ljudi dajemo
milostinju, a ne iz ljubavi prema Bogu onda od ljudi i primamo plaću koja
je kao takva prolazna i bezvrijedna te kao takvi od Boga nemamo više što
očekivati. Upravo iz tog razloga Gospodin nam i zapovijeda: ''Kad
ti daješ milostinju, neka ti ne zna ljevica što ti čini desnica, kako
bi tvoja milostinja bila tajna. Otac tvoj koji vidi u tajnosti, uzvratit
će ti.'' (Mt 6,3-4).
U ovim riječima Gospodin ne govori da ljudi ne smiju vidjeti kada se
daje milostinja, čak štoviše ponekad je dobro da se ona javno dijeli
radi dobrog primjera prema drugima. U
njima Gospodin želi samo naglasiti da nikada ne smijemo davati
milostinju s nakanom da nas ljudi vide i kao takve hvale, nego iz
ljubavi prema Bogu dužni smo darivati siromaha.
Milostinju
smo dužni dijeliti u pravo vrijeme
Milostinju smo dužni dijeliti u pravo vrijeme i što je prije moguće da siromah dugo ne čeka na našu pomoć!
Ako brzo dijelimo milostinju kao takvi dvostruko dajemo, jer ako
dugo promišljamo hoćemo li potrebitom pomoći tada produbljujemo siromahovu
bijedu i stavljamo njegovu strpljivost na veliku i tešku kušnju, a može se
dogoditi i to da siromah u svojoj muci i bijedi napravi kakvo zlo pa da
mu onda više ne možemo ni pomoći.
Stoga, nikada ne smijemo odgađati svoju službu ljubavi prema bližnjemu, a takav način pribavlja nam zahvalnost nevoljnika i dopadanje pred Bogom.
Stoga, nikada ne smijemo odgađati svoju službu ljubavi prema bližnjemu, a takav način pribavlja nam zahvalnost nevoljnika i dopadanje pred Bogom.
U pravo vrijeme dati milostinju znači još i to da smo dužni davati
milostinju za vrijeme svoga života, a ne čekati svoju smrt.
Kada je majka svete Lucije htjela milostinju podijeliti tek nakon svoje
smrti tada ju je svetica opomenula ovim riječima: ''Onaj je Bogu manje
ugodan koji mu samo ono daje čega sam više ne može uživati. Hoćeš li se
Bogu dopasti daj mu što još upotrijebiti možeš, jer što mu tek na smrti
daješ iz tog razloga mu daješ jer to više sa sobom ne možeš ponijeti.''
Dakle, milostinja koju udijelimo za svoga života je zlato koje nas čeka u Nebu, a ona koju udijelimo poslije smrti je kao olovo, jer bolje
je dati malo za života nego mnogo po svojoj smrti.
O koristi dijeljenja milostinje
Dijeljenje milostinje nama donosi dvije vrste koristi i to:
Korist u sadašnjem životu
Korist u budućem životu
Korist u sadašnjem životu
Ova korist se prije svega ogleda u povećanju naših vremenitih, odnosno zemaljskih dobara, što potvrđuje Sirah: ''Jer sve Gospod plaća i vratit će sedmerostruko.'' (Sir 35,10).
Kada dajemo milostinju siromahu Bog je uzima upravo onako kao da
je njemu samome udijeljena i obavezuje se da će nam je vratiti s
kamatama, što se vidi iz ove mudre izreke: ''Jahvi pozaima tko je siromahu milostiv, i on će mu platiti dobročinstvo.'' (Izr 19,17).
A, sam Gospodin Isus Krist o tome govori i nas uči: ''Dajite,
pa će vam se davati; dobra, zbijena, stresena i preobilna mjera
iskrenut će vam se u skut, jer će vam se mjeriti mjerom kojom mjerite.''
(Lk 6,38).
Naravno da se ovo Gospodinovo obećanje proteže više na naš budući nego na
sadašnji život, ali iz ovih njegovih riječi ni naša zemaljska plaća nije
isključena, a što se vidi po primjeru udovice iz Sarfate Sidonske u
vrijeme proroka Ilije.
Ta je udovica upravo izašla iz grada da skupi drva da bi mogla sebi i
sinu pripraviti jelo. Tada joj se obrati prorok Ilija i zatraži da mu u
vrču donese malo vode da se napije. Kada je udovica pošla da udovolji
njegovoj želji povika za njom i zatraži da mu donese i malo kruha. Na te
njegove riječi udovica žalosna srca odgovori: ''Ona
odgovori: 'Živoga mi Jahve, tvoga Boga, ja nemam pečena kruha, nemam do
pregršti brašna u ćupu i malo ulja u vrču. I evo kupim drva, pa ću
otići i ono pripremiti sebi i svome sinu, da pojedemo i da umremo.' Ali
joj Ilija reče: 'Ništa se ne boj. Idi i uradi kako si rekla; samo
najprije umijesi meni kolačić, pa mi donesi; a onda zgotovi za sebe i za
svoga sina. Jer ovako govori Jahve, Bog Izraelov: U ćupu neće brašna
nestati ni vrč se s uljem neće isprazniti sve dokle Jahve ne pusti da
kiša padne na zemlju.' Ode ona i učini kako je rekao Ilija; i za mnoge
dane imadoše jela, ona, on i njen sin. Brašno se iz ćupa nije potrošilo i
u vrču nije nestalo ulja, po riječi koju je Jahve rekao preko svoga
sluge Ilije.'' (1 Kr 17,12-16).
Siromašna udovica je povjerovala riječima proroka Ilije i dala mu je
sve što je tražio, a sve što je prorok rekao to se je doista i
ostvarilo. Ulja i brašna nikada nije ponestalo dok god je velika suša
trajala i dok su tisuće drugih od gladi umiralo siromašna udovica sa
svojim sinom nije trpjela gladi.
Iz ovog primjera je posve jasno da Bog već ovdje na zemlji bogato
naplaćuje, odnosno uzvraća nam za milostinju koju smo iskazali
bližnjemu u potrebi.
Nakon ovoga što je do sada rečeno nužno je naglasiti da milostinja
ne povećava samo vremenito, odnosno ovozemaljsko dobro, nego osigurava i
njegov opstanak.
Općenito je poznato da je zemaljska sreća vrlo nestalna i promjenljiva.
Ljudi koji su nekada bili dobrostojeći znali su doživjeti svoju
propast, a mnoga djeca i unuci čiji su se roditelji i djedovi ubrajali
među bogataše znali su jesti kruh siromaha. Iz tog razloga u narodu se i
danas često može čuti da je sreća okrugla i da nema čavla kojim bi se
dala učvrstiti.
Međutim, ipak ima jedan poseban čavao koji nestalnu ljudsku sreću
pridržava i na potomke prenosi. Taj čavao nije ništa drugo nego
čovjekovo nesebično davanje milostinje bližnjemu u njegovoj potrebi,
odnosno činjenje dobrih djela, što potvrđuje Sirah: ''Ali
ovi bijahu ljudi pobožni, kojih se dobra djela ne zaboravljaju; u
potomcima njihovim ostade bogata baština što je oni namriješe.'' (Sir 44,10-11).
Ako dajemo milostinju ne trebamo se strašiti da će naše
potomstvo osiromašiti i pasti na prosjački štap. Ako se i dogodi da
naš imetak trpi nesreću ili da posve propadne ipak kao takvi u nadi možemo živjeti da će nam Bog pomoći da uspostavimo prijašnje stanje u imetku.
Kao dokaz služi Tobit kojemu je sam anđeo Rafael radi njegova milosrđa i dijeljenja milostinje dao krasno svjedočanstvo.
Kao i svi ostali Izraelci i Tobit je bio u sramotnom ropstvu i veoma
mnogo trpio. Kako je bio milosrdan prema svojim zemljacima pao je u
nemilost kralja koji mu je oteo njegov cijeli imetak. Nakon toga tako
siromašan još je i oslijepio, ali je znao da Bog ponekad milosrdne ljude
kuša i ne dozvoljava im da posve propadnu. Nakon kušnje Tobit je dobio
natrag cijeli svoj imetak, Anđeo ga je izliječio od sljepoće te je kao
takav doživio radosnu starost.
Poslije njegove smrti i njegovom sinu Tobiji bilo je dobro, što se vidi iz ovih riječi: ''Tu doživje časnu starost, časno pokopa svoga tasta i punicu te naslijedi imutak njihov, kao što je naslijedio i očev.'' (Tob 14,13).
Iz ovog primjera se vidi da već ovdje na zemlji Bog nagrađuje djelo
milosrđa, a oni koji ga vrši kao takvi mogu očekivati trajni
blagoslov Božji. Ako
nam pak iz nekih osobitih razloga Bog i pošalje kušnju ona će kao
takva biti prolazna i tamni oblak nevolje brzo će se razići, a sunce
sreće još jače će zasjati nego prije.
Korist u budućem životu
Ova korist se prije svega ogleda u tome što nam milostinja pribavlja milost pokore i obraćenja!
Ovdje je nužno naglasiti da milostinja ne može sami grijeh uništiti, a
osobito ne može uništiti smrtni grijeh, jer to mogu učiniti samo
sakramenti krštenja i pokore, odnosno ispovijedi i pričesti, a koje je
Gospodin u tu svrhu upravo i ustanovio. Međutim, milostinja ipak ima
snagu da grešniku stekne obilne i velike milosti po kojima se ako želi može lako obratiti i činiti potrebnu pokoru.
Kako je Bog sama ljubav i kako je njegovo milosrđe iznad svih njegovih
djela posebno mu se dopadaju milosrdni ljudi kojima u najvećoj mjeri
daje svoje milosti. Milosrdne ljude Bog prosvjetljuje i daje im da uvide
što je pravo i dobro, djeluje moćno na njihovu volju da čine ono što su dužni činiti, produžava im vrijeme milosti te ih stavlja u okolnosti u
kojima posve lako mogu raditi oko svoga spasenja.
Čovjek koji je upleten u okove zablude i grijeha ne treba sumnjati u
svoje spasenje ako se zauzima za siromahe te im po svojim mogućnostima
pomaže. Zbog njegova milosrđa Bog će mu udijeliti velike i izvanredne
milosti da dođe do prave spoznaje i čini pokoru za svoje grijehe da bi
se obratio i svoju dušu spasio. Da je to istina potvrđuje Gospodin: ''Blago milosrdnima, jer će postići milosrđe!'' (Mt 5,7).
Nadalje, također treba reći da i čovjek koji pravedno živi svoj
zemaljski životi ima velike koristi od djela milosrđa, jer djela
milosrđa uništavaju vremenite kazne za grijehe te malo po malo čovjeka s
Bogom posve izmiruju.
Kako
je gore već rečeno Bog je neizmjerno milostiv i milosrdan te nam oprašta i najveće grijehe ako ih iz srca okajemo, odnosno ako ih
ispovjedimo i uistinu se posve popravimo. Međutim, nužno je naglasiti da se to
milosrđe ostvaruje i predviđeno je samo dok smo još u životu, jer
kada umremo onda nastupa Božja pravednost koja svaki naš prekršaj, a
koji smo za života učinili na zemlji u Nebu strogo ispituje i sudi.
Iz tog razloga teško da može i veoma pobožan čovjek poslije svoje
smrti odmah u Nebo ući jer postoji velika mogućnost da se za vrijeme
svog zemaljskog života nije riješio svih lakih grijeha i da za prije
učinjene grijehe nije izvršio savršenu pokoru. Kao takav u Čistilištu će
tako dugo morati trpjeti sve dok svoje grijehe posve ne okaje.
Dakle, sve dok boravimo na zemlji mi posjeduje veoma lako
sredstvo po kojemu možemo vremeniti dug za svoje grijehe isplatiti te
posve ili bar djelomično sačuvati se od muka u Čistilištu. To posve lako
sredstvo nije ništa drugo nego davanje milostinje, odnosno
vršenje djela milosrđa prema svome bližnjemu.
Sveti Grgur o tome govori: ''Nema djela po kojem bi se čovjek više s
Bogom izmirio nego što je davanje milostinje bližnjemu u potrebi.''
Svaki pa i najmanji dar što ga iz dobre nakane udijelimo
siromasima uništava dio naših vremenitih kazni koje smo zaslužio
svojim grijesima. I upravo iz
tog razloga dužni smo rado dijeliti milostinju jer po njoj sebi stječemo velike koristi.
Po svojim mogućnostima dužni smo dijeliti
milostinju i moliti Gospodina da njene plodove udijeli pokojnicima koji
su u potrebi.
Tim činom nesebično očitujemo svoju ljubav i zahvalnost prema
pokojnicima. Radi našega milosrđa Bog će biti milostiv i udijeliti im
utjehu i olakšanje u njihovim mukama.
Ovdje je nužno naglasiti da milostinja koju prikazujemo za pokojne nije za nas nikako izgubljena nego nam je od iznimno velike
koristi, jer kao takva kod Boga ona nam pribavlja najveću plaću i
siguran je zalog vječnog života. Upravo iz tog razloga David u Psalmu 41. i govori: ''Blago onome koji misli na uboga i slaba, u dan nevolje Jahve će ga spasiti!'' (Ps 41,2).
O tome apostol Pavao govori: ''Obucite se, dakle, budući da ste izabranici Božji, sveti i ljubljeni, u milosrdnu srčanost.'' (Kol 3,12).
Također i Duh Sveti u Mudrim izrekama govori: ''Griješi tko prezire bližnjega svoga, a blago onomu tko je milostiv ubogima.'' (Izr 14,21).
Međutim, postavlja se pitanje, koji je to ''dan nevolje'' o kojemu govori David?
Upravo iz ovog razloga s velikim strahom i trepetom o
tome danu dužni smo razmišljati. Zato, sretnog li onog čovjeka koji rado
dijeli milostinju jer se s velikom sigurnošću može nadati da će uz
obilnu Božju pomoć dobru borbu voditi i u toj zadnjoj borbi nadvladati
vrata Pakla.
O tome sveti Jeronim govori: ''Ja još nisam nikad čuo da je netko zlom
smrću umro, a koji je činio djela milosrđa. Takav čovjek kod Boga ima
mnogo zagovornika i nemoguće je da Bog tolike zagovornike neće
uslišati.''
Dakle, budemo li ispravno milosrdni tada nas Bog u zadnjoj borbi
sigurno neće same ostaviti te će bezbrojni i zahvalni siromasi kojima smo pomogli da uđu u Nebo poput anđela okružiti našu smrtnu postelju i
pomoći nam da odstranimo svaku pogibelj koja u tome zadnjem času bude
prijetila našoj duši. Kao takvi s velikim veseljem i sigurnošću
doći ćemo pred Gospodina i s čvrstim pouzdanjem očekivati utješnu njegovu
presudu: ''Dođite, blagoslovljeni Oca mog, i primite u posjed kraljevstvo koje vam je pripravljeno od postanka svijeta!'' (Mt 25,34).
Nauk svete Crkve Pravoslavne uči da ima sedam tjelesnih djela milosrđa, a to su:
Gladna nahraniti
Žedna napojiti
Siromaha odjenuti
Putnika primiti
Bolesna i utamničena pohoditi
Zarobljenika i prognanika, odnosno izbjeglicu pomagati
Mrtva pokopati
Gladna nahraniti
Doista je velika teškoća i bijeda kada je čovjek gladan a ni malo nema hrane da svoju glad ublaži!
U svako vrijeme kroz ljudsku povijest bilo je siromaha koji nisu imali
dovoljno hrane te su kao takvi dosta trpjeli i posve oskudno živjeli. Također i danas u svijetu ima dosta siromaha koji trpe oskudicu i nemaju dovoljno hrane te dolaze u pogibelj da umiru od gladi. Iz tog razloga danas imamo puno prilika da siromasima priskočimo u pomoć da ih nahranimo i spasimo od gladi.
Ovo djelo milosrđa mnogi pravednici Božji gorljivo su vršili kroz cijelu ljudsku povijest. Ti
njihovi primjeri, a posebno ove Božje riječi izrečene po proroku Izaiji trebaju nas poticati da one koji su gladni rado i nesebično
pomažemo: ''Podijeli kruh svoj s gladnima!'' (Iz 58,7).
Ako imamo pravu, odnosno svetu kršćansku ljubav uvijek ćemo
pronaći način i prikladna sredstva da ovo prvo djelo tjelesnog milosrđa
izvršimo na pravi način i da u životnoj potrebi pomognemo bližnjemu.
Žedna napojiti
Još veća teškoća i zlo od gladi je žeđ, jer ona čovjeku uzrokuje veliku
neugodnost dovodeći ga do toga da misli da mora uskoro umrijeti!
Zna se vrlo često dogoditi da se bolesnici i umirući više tuže na žeđ nego na bolest i boli koje ih snalaze.
Iz Gospodinova primjera koji je najveće boli podnio šuteći se vidi da je nešto prije svoje smrti na križu upravo radi žeđi povikao: ''Žedan sam.'' (Iv 19,28).
Iz Gospodinova primjera koji je najveće boli podnio šuteći se vidi da je nešto prije svoje smrti na križu upravo radi žeđi povikao: ''Žedan sam.'' (Iv 19,28).
Koliko je Gospodinu ugodno djelo kada napojimo bližnjega koji se nalazi u potrebi vidi se iz njegovih riječi: ''Tko
napoji jednog od ovih malenih samo čašom hladne vode jer je moj učenik,
zaista, kažem vam, sigurno mu neće propasti plaća.'' (Mt 10,42).
Siromaha odjenuti
Da smo dužni siromaha odjenuti vidi se iz Božjih riječi: ''Odjenuti onoga koga vidiš gola.'' (Iz 58,7).
U ovim Božjim riječima pod golim se ne podrazumijeva bližnji koji nema
nikakva odjela, jer takvih ljudi danas gotovo niti nema, nego se
podrazumijeva bližnji siromah kojemu fali potrebno odijelo da se može
dostojno prikriti i od zime obraniti te da bude pristojno odjeven da se
među ljudima ne bi nelagodno i ponižavajuće osjećao.
Kod odijevanja siromaha dužni smo paziti da to činimo ispravnim i
vrijednim siromasima koji će darove dobro i korisno upotrijebiti, a ne
da lijenčine darujemo koji te darove nikako ne zavrjeđuju.
Putnika primiti
Da smo putnika u potrebi dužni primiti i po svojim mogućnostima ugostiti vidi se iz riječi apostola Pavla: ''Gostoljubivosti ne zaboravljajte, jer su njom neki, a da nisu znali, pogostili anđele!'' (Heb 13,2).
Ove riječi apostola Pavla nalaze svoje uporište u Starom zavjetu kod
Abrahama i Lota koji su se odlikovali gostoljubljem prema strancima.
Tako je u dolini Mambre uz samu cestu Abraham sagradio šator u kojem je
primao strance, dvorio ih i kao svojim gostima prao im noge.
Nadalje, dok su stanovnici Sodome prema siromasima bili puni opačina i
nemilosrđa, Lot je sjedio kod gradskih vrata i silio strance da se kod
njega navrate i prenoće da ne bi bili zlostavljani od njegovih
sumještana.
Gospodin
Bog je veoma nagradio ljubav te dvojice pravednika tako da je jednog
dana Abraham imao sreću podvoriti samoga Gospodina i dva Anđela u
ljudskoj spodobi te je primio obećanje da će mu Sara roditi sina i da će
se njegovo pleme umnožiti kao zvijezde na nebu.
Gostoljubivog Lota po jednom svome Anđelu Gospodin je dao izvesti iz
grada i tako ga spasio od propasti za razliku od ostalih stanovnika
Sodome.
Koliko Bog od nas zahtjeva da primimo putnika vidljivo je po tome
što je veoma strogo kaznio ljude u Betlehemu koji su bez milosrđa
uskratili stan Svetoj obitelji, jer je Herodu prepustio da svojom
okrutnošću ubije svu njihovu djecu do starosti od dvije godine.
Također i prvi kršćani smatrali su sebi za dužnost da ni jednog putnika
u potrebi olako od sebe ne puste i svakome su u potrebi s pripravnošću
otvarali svoje kuće i davali koliko je njihova ljubav mogla dati.
Po njihovim primjerima kao i po mnogim primjerima Svetih i mi smo danas po
svojim mogućnostima dužni vršiti ovo djelo tjelesnog milosrđa.
Bolesna i utamničena pohoditi
Između tjelesnih djela milosrđa jedno od najzaslužnijih je bolesna
pohoditi, jer bolesnici osobito ako su siromašni i zapušteni najviše
trebaju našu pomoć i utjehu!
Mnogi bolesnici nalaze se u najvećoj zapuštenosti te im fali nužna
hrana i nužne životne potrepštine, prikladan smještaj, prikladna
liječnička skrb i briga društvene zajednice te su kao takvi prepušteni
sami sebi. Iz
tog razloga velika je njihova sreća kada ih milosrdni često
posjetimo, utješimo i darovima nužnim za život ublažimo njihovo žalosno
stanje. Već i sama naša sućut njima je ugodna da strpljivo nose križ
koji im je Gospodin udijelio.
Još spasonosniji za njih je posjet nas koji mislimo na spasenje
njihove duše i koji ćemo ih prijateljski savjetovati da urede svoju
savjest da bi se primanjem svetih sakramenata pripravili na vječnost.
Na taj način prema bolesnicima vršimo duhovno djelo milosrđa, a ti će nam nevoljnici vrlo zahvalni biti na drugom svijetu.
Na taj način prema bolesnicima vršimo duhovno djelo milosrđa, a ti će nam nevoljnici vrlo zahvalni biti na drugom svijetu.
Naš posjet bolesnicima ima osobitu korist za nas same jer nam
može poslužiti za poboljšanje i usavršavanje. Na bolesničkoj postelji
drugih ljudi možemo vrlo upečatljivo uvidjeti da je prolazno i tašto sve
što je zemaljsko i možemo se posve jasno osvjedočiti o nuždi da smo Bogu dužni
revno služiti i brinuti se za spasenje svoje duše.
Htio
to čovjek ili ne, ali kada vidi primjere teških bolesnika odmah mu na
pamet dolazi misao da i njega može snaći takva sudbina i upravo zbog te
činjenice vrlo lako može doći do zaključka da je posve lud čovjek koji
svoje srce prilijepi za taštinu ovoga svijeta i zanemari svoje spasenje.
Iz
tog razloga dužni smo donijeti dobru i mudru odluku i čvrsto
obećati Gospodinu da ćemo dane svoga života provoditi u njegovoj službi.
A, koliko je posjećivanje bolesnika za nas koj smo milosrdni dobro i
spasonosno vidi se iz ovih riječi koje Duh Sveti govori po Sirahu: ''Ne zaboravi posjetiti bolesnika, jer će te za to ljubiti.'' (Sir 7,35).
Nadalje, u ovo djelo milosrđa također spada i utamničena pohoditi!
Državna vlast s punim pravom u tamnicu stavlja ljude koji su prekršili
pojedine njene zakone i tako nanijeli veliku štetu kao društvu tako i
pojedincu. Kao
i bolesnike tako je i utamničene potrebno pohoditi, jer su i oni kao
takvi potrebni naše pažnje i pomoći. Kod pohoda treba ih pozivati
na pokoru i obraćenje te im ako je potrebno zbog loših uvjeta u kojima
žive i služe kaznu milostinjom pomoći da se njihov položaj popravi na
zadovoljavajuću razinu života. Za
takve ljude dužni smo se uvijek moliti da bi vrijeme provedeno u
tamnici iskoristili i promijenili se na bolje pa da po odsluženju kazne
više ne nanose štetu pojedincu, a ni društvu u cjelini.
Zarobljenika i prognanika, odnosno izbjeglicu pomagati
Među zemaljskim dobrima nema niti jednoga kojeg bi čovjek sebi više
želio nego što je to sloboda, jer ni za sve zlato koje na zemlji postoji
sloboda se ne može kupiti. Naprotiv, ni pomisliti se ne može veće zlo
od zarobljeništva, a pogotovo ako veoma dugo traje i ako je posve
nehumano.
Kada se govori o pomaganju zarobljenika potrebno je reći da se
prema svome neprijatelju trebamo humano ponašati, odnosno trebamo ga
ljubiti kao bližnjega.
Što se tiče prognaničkog ili izbjegličkog života treba reći da je
posebno težak, jer je neopisivo teško kada su ljudi iz bilo kojeg
razloga, a pogotovo zbog ratnih strahota prisiljeni da napuste svoj dom.
U
takvom stanju i položaju ljudi su bespomoćni i ako nemaju potrebnih
sredstava za život izvrgnuti su mnogim pogibeljima i poniženjima te im
je dobrodošla svaka pa i najmanja pomoć bližnjega.
Za takve ljude društvena zajednica i svaki pojedinac dužni su se
pobrinuti i pomoći im po svojim mogućnostima u njihovim životnim
potrebama.
Mrtva pokopati
Mrtva pokopati zasigurno s pravom spada u tjelesno djelo milosrđa, jer
svaki čovjek želi da poslije svoje smrti bude dostojno pokopan. Ne biti
pokopan i poput životinjske strvine postati plijen ptica i divljih
zvijeri oduvijek se je smatralo za najveću sramotu.
Posebno kršćani zaslužuju časni pogreb, jer su njihova tijela dijelovi
mističnog Tijela Kristova i hramovi Duha Svetoga te su kao takvi
predviđeni da jednom uskrsnu na vječnu slavu u Nebu.
Sveti Augustin o tome govori: ''Tijela mrtvih, osobito pravednika i
vjernika ne smijemo prezirati, jer su ona bila oruđe kojima se duša
služila u svim dobrim djelima.''
Upravo iz ovog razloga prvi kršćani su bili gorljivo zauzeti za tijela
svetih mučenika koja su bila vrlo često i nemilosrdno izvrgnuta divljim
zvijerima.
Bez obzira što se u današnje vrijeme pokop mrtvih dostojno organizira i
danas ima siromaha za koje se nitko ne brine i kojima ako smo milosrdni možemo upriličiti dostojan pokop i prikazivati svete mise,
oproste, molitve i milostinju za njihove duše te tako postati dionici
zasluga ovog tjelesnog djela milosrđa. Amen!
Nema komentara:
Objavi komentar