I danas se može čuti i uvidjeti da oholi, odnosno nerazboriti i
nerazumni ljudi govore da nisu dužni vršiti Deset zapovijedi jer ih je
Bog dao samo Izraelcima, a ne svim ljudima.
Na njihovu žalost u velikoj su zabludi jer su dužni vršiti svih Deset zapovijedi, a posebno iz ovih razloga:
Na njihovu žalost u velikoj su zabludi jer su dužni vršiti svih Deset zapovijedi, a posebno iz ovih razloga:
Jer one sadrže Božji zakon koji bez iznimke sve ljude obvezuje, koji se temelji na ljudskoj naravi, koji posve jasno odzvanja u ljudskoj savjesti i koji je u ljudsko srce Bog upisao
Jer ih Gospodin Isus Krist nije opozvao već ih je potvrdio i iznova naložio da se vrše u cijelosti
Jer je sveta Crkva uvijek učila, i danas uči, da je vršenje
svih Deset Božjih zapovijedi posve nužno da se čovjek spasi od vječne
propasti
Jer one sadrže Božji zakon koji sve ljude obvezuje, koji se
temelji na ljudskoj naravi, koji posve jasno odzvanja u ljudskoj savjesti i koji je u ljudsko srce Bog upisao
Sve što je sadržano u Deset zapovijedi Bog je čovjeku u srce upisao u
obliku naravnog zakona koji posve jasno odzvanja u njegovoj moralnoj
savjesti. Stoga, čim dođe do uporabe razuma savjest čovjeku nalaže da
treba poštovati Boga, odnosno častiti, klanjati mu se i svega se čuvati
što bi moglo obeščastiti njegovo sveto ime.
Nadalje, savjest čovjeku nalaže da je dužan roditelje poštovati,
slušati i ljubiti, ne činiti štetu na tijelu i životu, imetku i dobru
bližnjega, ne činiti tjelesne nečistoće, ne svjedočiti krivo, odnosno
jednom riječju da treba činiti i propustiti što Deset zapovijedi nalažu i
zabranjuju.
Kako to svjetska povijest svjedoči, u periodu od tri tisuće godina
prije objave Deset zapovijedi čovjek još nije imao pisanoga zakona na
kamenu ni pergameni da bi ga mogao čitati, a ipak je u tome vremenu
pobožni i pošteni čovjek svakog naraštaja Deset zapovijedi Božjih posve
točno vršio. Tu
istinu jasno dokazuju i izvještaji kršćanskih misija u kojima se vidi
da su misionari nalazili u poganskim zemljama, a kamo Evanđelje nije
nikada dospjelo, pojedine ljude koji su savjesno i posve točno
izvršavali kreposni zakon koji je izrečen i sadržan u Deset zapovijedi
Božjih.
Putujući po zemljama Brazila neki misionar je imao namjeru da pogane
obrati na svetu kršćansku vjeru. Idući tako pronašao je starca koji ga
je glasno zvao: ''Dođite brzo ovamo, jer vas već dugo očekujemo.''
Misionar dođe do njega i upita ga što želi. Dobri starac odgovori: ''Ja
težim za pravim putem!'', što je kod njega značilo da se želi Bogu
dopasti i spasiti se.
Poslije nekih pitanja i kroz razgovor misionar uvidi da je taj časni
starac kroz cijeli svoj život vjerno vršio zakon naravi koji je Bog u
njegovo srce upisao, a koji je stalno u njegovoj savjesti odzvanjao, i
protivno poganskom običaju samo je s jednom ženom živio, u zajednici
nikomu nije zla učinio, nikada se nije idolima klanjao, odnosno nikad
nije teško prekršio Božje zapovijedi. Drukčije rečeno svojim djelima taj
časni starac pokazao je veliko poznavanje zakona naravi kojeg je u
njegovo srce Bog upisao.
Kada mu je misionar neke tajne svete kršćanske vjere protumačio
odgovorio je kako mu je to sve pred očima u magli lebdjelo, ali nikad
nije našao riječi kojima bi to sve izrazio. Nedugo poslije toga primio
je krštenje i postao vjernik.
Dakako, nisu svi pogani bili jednaki tome starcu. Većina njih je
prekršila Božje zapovijedi i svoj život okaljala najtežim grijesima.
Tomu je pak razlog više u iskvarenosti njihova srca nego u ne znanju. Stoga, apostol Pavao i govori: ''Ta
kad se god pogani, koji nemaju Zakona, po naravi drže Zakona, i
nemajući Zakon, oni su sami sebi Zakon: pokazuju da je ono što Zakon
nalaže upisano u srcima njihovim. O tom svjedoči i njihova savjest, a i
prosuđivanja kojima se među sobom optužuju ili brane.'' (Rim 2,14-15).
Kako Božje zapovijedi pripadaju zakonu naravi koji posve jasno odzvanja
u čovjekovoj savjesti i kojeg je Bog svakom čovjeku u srce upisao one
se uvijek i u svako vrijeme moraju vršiti.
Svaki čovjek je podvrgnut tom zakonu naravi, a koji posve jasno odzvanja u njegovoj savjesti, te je dužan u svim prilikama života vršiti Deset zapovijedi koje mu ne nalažu ništa drugo nego što je po razumnoj naravi prihvatljivo, a ništa drugo mu ne zabranjuju nego što se toj istoj razumnoj naravi posve jasno protivi.
Svaki čovjek je podvrgnut tom zakonu naravi, a koji posve jasno odzvanja u njegovoj savjesti, te je dužan u svim prilikama života vršiti Deset zapovijedi koje mu ne nalažu ništa drugo nego što je po razumnoj naravi prihvatljivo, a ništa drugo mu ne zabranjuju nego što se toj istoj razumnoj naravi posve jasno protivi.
Razlog zašto je Bog tijekom vremena i usmeno objavio Deset zapovijedi
je taj da ih čovjek što bolje u svijesti shvati i u srce usadi. Kako je
po istočnom grijehu razum potamnio a volja oslabila, čovjeku više nije
bilo lako Božju volju upoznati i učiniti je pravilom svoga života. Tako
zaslijepljen svojim strastima, čovjek je vremenom molitvu posve izbacio i
činio grešne čine protiv svoje naravi te ih smatrao za djela ugodna
Bogu.
Nažalost, istina je i to da čovjek kada ga njegova strast potiče
svojevoljno bude zaslijepljen i traži razloge kojima bi grešnost svojih
čina ispričao te se pred svojom savješću opravdao. Tu sljepoću, koja se
nalazila ne samo među poganima već često i među Izraelcima, Gospodin je
htio spriječiti te je zato objavio Deset zapovijedi izvana riječima koje
su se čule te ih je i upisao na kamenite ploče.
O tome sv. Augustin govori: ''Bog je odlučio zakon, kojega čovjek više nije čitao u svomu srcu, napisati na kamenite ploče ne do duše kao da još nije upisan već jer se oko čovjeka pokvarilo te ga više nije opažalo. Bilo mu je stoga svjetlo upaljeno da ono vidi što je u njegovoj sredini bilo. A, jer se k tomu glas Božji izvana čuo, čovjek je bio prisiljen u sebe ući i gledati ono što je bilo u njegovoj nutrini skriveno.''
O tome sv. Augustin govori: ''Bog je odlučio zakon, kojega čovjek više nije čitao u svomu srcu, napisati na kamenite ploče ne do duše kao da još nije upisan već jer se oko čovjeka pokvarilo te ga više nije opažalo. Bilo mu je stoga svjetlo upaljeno da ono vidi što je u njegovoj sredini bilo. A, jer se k tomu glas Božji izvana čuo, čovjek je bio prisiljen u sebe ući i gledati ono što je bilo u njegovoj nutrini skriveno.''
Jer ih Gospodin Isus Krist nije opozvao već ih je potvrdio i iznova naložio da se vrše u cijelosti
Bog je izraelskom narodu dao trostruki zakon i to: građanski, obredni i kreposni!
Pod građanskim zakonom podrazumijeva se onaj zakon koji određuje
zemaljske prilike Izraelaca, odnosno koji određuje njihove međusobne
dužnosti i prava te kazne za pojedine prijestupe i zločine. Taj je zakon
bio namijenjen Izraelcima i zato se ne može posve prenijeti na ljude
koji žive u drugo vrijeme i u drugim okolnostima. Građanski
zakon Izraelaca se ne tiče današnjeg čovjeka koji je dužan izvršavati
samo one zakone koje je propisala zakonita vlast države u kojoj živi.
Nadalje, s dolaskom kršćanstva također je prestao važiti i izraelski
obredni zakon koji se odnosio na vanjsko bogoslužje, svećenstvo,
zavjetni šator, žrtve, razne blagdane i tako dalje. Sve što je obredni
zakon nalagao bilo je samo znamenje onoga što je imalo u Novome zavjetu
nadoći i zato je morao nestati kao što jutarnje crvenilo nestaje kad
sunce izađe. O
tome jedan crkveni učitelj kaže: ''Zakon obredni bijaše odijelo
djeteta. Kad majka nosi dijete pod svojim srcem unaprijed pripravlja za
njega odijelo. Isto je tako Bog pripravio obredni zakon kao odijelo
djeteta za dolazak Mesije kako bi ga u njemu pokazao narodu židovskome.
Naravno kada dijete odraste njegovo se staro odijelo zamjeni i novo mu
se daje. Isto tako Krist je odijelo Staroga zakona odložio i obukao
odijelo Novoga zakona. Odijelo Novoga zakon on oblači svima onima koji
se daju u njega obući.''
Međutim, posve je drukčije sa kreposnim zakonom koji obuhvaća Deset
zapovijedi. Taj zakon, koji kreposno vladanje čovjeka prema Bogu,
bližnjemu i njemu samome uređuje i pobliže određuje, Gospodin Isus Krist
zakonodavac Novoga zavjeta nije nipošto opozvao već ga je potvrdio i
ponovno zapovjedio da ga se posve točno vrši. To osobito govori i
naglašava u svojoj Propovijedi na gori u kojoj svoje učenike jasno
poučava o njegovoj savršenosti: ''Ne mislite da sam došao ukinuti Zakon ili Proroke. Nisam došao ukinuti nego ispuniti.'' (Mt 5,17).
Pod Zakonom i Prorocima koje Gospodin Isus Krist nije opozvao ne
podrazumijeva se ništa drugo nego kreposni zakon koji je sadržan u Deset
zapovijedi. Te zapovijedi je Gospodin, a kako Evanđelje uči, i sam
najtočnije vršio i svima strogo nalagao da ih vrše.
Nadalje, u Evanđelju o bogatom mladiću piše:
''I gle, pristupi mu netko i reče: 'Učitelju, koje mi je dobro činiti
da imam život vječni?' A on mu reče: 'Što me pitaš o dobrome? Jedan je
samo dobar! Ali ako hoćeš u život ući, čuvaj zapovijedi.' Upita ga:
'Koje?' A Isus reče: 'Ne ubij! Ne čini preljuba! Ne ukradi! Ne svjedoči
lažno! Poštuj oca i majku! I ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga!'' (Mt 19,16-19).
To isto Gospodin i nas uči kada nam nalaže da iznad svega ljubimo Boga,
a svoje bližnje kao same sebe. Boga i bližnjega ljubiti ne znači
ništa drugo nego izvršavati Deset zapovijedi, odnosno ljubav prema Bogu i bližnjemu je ispunjenje tih zapovjedi. Zato apostol Ivan jasno govori i uči: ''Jer ljubav je Božja ovo: zapovijedi njegove čuvati. A zapovijedi njegove nisu teške.'' (1 Iv 5,3).
Božanski Spasitelj ne samo da nije opozvao Deset zapovijedi već od nas zahtjeva da ih još savršenije vršimo nego što su to Izraelci
činili. Oni su ponajviše držali samo do slova Božjeg zakona ne mareći za
njegov duh, odnosno umjesto da su se prilagodili Božjem zakonu oni su
njega prilagođavali sebi.
Da i mi ne budemo kao oni Gospodin nas jasno upozorava riječima: ''Uistinu
kažem vam: ne bude li pravednost vaša veća od pravednosti pismoznanaca i
farizeja, ne, nećete ući u kraljevstvo nebesko.'' (Mt 5,20).
Da odbije krivo tumačenje pismoznanaca Gospodin tumači pravi smisao
Deset zapovijedi da nam istinu predoči i poučio nas da smo dužni
težiti ne samo za vanjskom već osobito za unutrašnjom svetošću.
''Čuli ste da je starima rečeno: Ne ubij! Tko ubije, bit će podvrgnut
sudu. A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut
sudu. A tko bratu rekne: 'Glupane!' bit će podvrgnut Vijeću. A tko
reče: 'Luđače!', bit će podvrgnut ognju paklenomu.'' (Mt 5,21-22).
Ovim riječima Gospodin nas uči da nije samo ubojstvo već i
nepravedna srdžba, odnosno psovanje bližnjega veliki prijestup koji pred
Bogom zaslužuje vrlo tešku kaznu. Također nas uči da
je bilo krivo ili lažno načelo pismoznanaca koji su govorili da treba
ljubiti samo svoje prijatelje, a neprijatelje mrziti i nalaže nam da
smo dužni ne samo prijatelje nego i neprijatelje ljubiti te im na njihovo
zlo uzvraćati samo svojom dobrotom, kao i to da
nije dosta da se čuvamo svakog nečistog izvanjskog djela već da u svome
srcu ne smijemo dati mjesta nečistoj misli, ni nečistoj želji.
Dakle, Gospodin Isus Krist nije opozvao Deset zapovijedi već posve
ozbiljno od nas traži da ih još savršenije vršimo nego što su to
Izraelci činili, dajući nam tako do znanja da je to neophodno za naše
vječno blaženstvo u Nebu.
Jer je sveta Crkva uvijek učila, i danas uči, da je vršenje
svih Deset Božjih zapovijedi posve nužno da se čovjek spasi od vječne
propasti
Držeći se Božje riječi sveta Crkva je oduvijek učila, a i
danas uči, da svaki čovjek koji se želi spasiti treba vršiti svih Deset
zapovijedi!
Već u drugom stoljeću kršćanstva podigli su se krivovjerci koji su
tvrdili da Deset zapovijedi u kršćanstvu ne vrijede te da vršenje tih
zapovijedi nije samo beskorisno, nego i grešno, i štetno. Tu sramotnu
nauku ponovili su reformatori u 16. stoljeću jer je Luter nerazborito,
nerazumno i pogubno tvrdio da je Gospodin Isus Krist kršćanina spasio,
ne samo od grijeha i kazne već i od obaveze vršenja Deset zapovijedi. Po
njemu kršćanin koji radi oko svog spasenja i želi biti blažen ne treba
ništa drugo nego vjeru, i ako se nje čvrsto drži sigurno će doći do
blaženstva u Nebu.
Tu bezbožnu nauku, koja potkopava svaku krepost, sveta Crkva
je proglasila kao krivovjerje, i u suglasju sa Svetim pismom i Ocima
vjere u svome nauku nastavila učiti da kreposni zakon što ga je Bog po
Mojsiju dao izraelskom narodu u obliku Deset zapovijedi nije opozvan i
da te zapovijedi obavezuju čovjeka ako se hoće spasiti od vječne
propasti.
To je sveta Crkva napose izrekla na saboru u Tridentu govoreći: ''Tko bi rekao da opravdani i još tako savršeni čovjek nije dužan vršiti zapovijedi Božje i crkvene već mora samo vjerovati kao da Evanđelje jednostavno i bezuvjetno obećava vječni život bez uvjeta izvršavati zapovijedi neka bude izopćen''.
To je sveta Crkva napose izrekla na saboru u Tridentu govoreći: ''Tko bi rekao da opravdani i još tako savršeni čovjek nije dužan vršiti zapovijedi Božje i crkvene već mora samo vjerovati kao da Evanđelje jednostavno i bezuvjetno obećava vječni život bez uvjeta izvršavati zapovijedi neka bude izopćen''.
Dakle, ne samo da smo dužni vjerovati u sve ono što je Bog
objavio već smo također dužni i vršiti sve njegove zapovijedi da bi se
spasili i blaženstvo zaslužili. To nas uči Gospodin Isus Krist, apostoli i sveta Crkva.
Stoga, ako i prekršimo koju Božju zapovijed onda se trebamo truditi
da to više ne činimo, svaki dan dužni smo obnoviti odluku da ćemo ići putem
Božjih zapovijedi i po primjeru Davida često i odlučno reći: ''Putu
se propisa tvojih radujem više no svemu bogatstvu. Razmišljat ću o
zapovijedima tvojim i putove ću tvoje razmatrat. Uživat ću u pravilima
tvojim, riječi tvojih neću zaboravit.'' (Ps 119,14-16). Amen!
Nema komentara:
Objavi komentar